گروه مسکن- مهدیس فرقانی: این روزها خبرها از سوی بازار مسکن در برخی از مناطق شمال تهران حاکی از سودهای 70 تا 100 درصدی برخی سازندگان از فروش واحدهای مسکونی با متراژ بیش از 300 متر مربع است.

اغلب مشاوران املاک فعال در مناطق شمال تهران دراین باره به دنیای‌اقتصاد اعلام کردند: اکثر سازندگان در این مناطق به سود‌های کم قانع نمی‌شوند و حداقل سودی را که از فروش هر یک از واحدهای ساخته شده نصیب خود می‌کنند، ۷۰ درصد است این درحالی است که عده دیگری از مالکان به سودهای بیش از ۱۰۰ درصد روی آورده‌اند.
به‌گزارش دنیای اقتصاد، برخی از بنگاه‌داران فعال در منطقه فرمانیه در رابطه با خریداران این دسته از واحدهای متراژ بزرگ اظهار کردند: معمولا افراد خاصی به دنبال خرید این نوع واحدها هستند؛ چراکه بزرگ بودن متراژ باعث می‌شود تا قیمت فروش آنها بسیار افزایش پیدا کند به همین خاطر بیشتر خریداران واحدهای بیش از 300 مترمربع، بازرگان و تجار هستند.
حیدری یکی از فعالان بازار مسکن در منطقه فرمانیه دراین‌باره گفت: این دسته از خریداران را هرگز نباید با سرمایه‌گذاران مسکن اشتباه گرفت، زیرا خریدارانی که حاضر به خرید هر ملکی با هر قیمتی می‌شوند و برای آنها اهمیتی ندارد که قیمت پیشنهاد شده طبق ارزش واقعی منطقه است یا نه، مشخص است که مصرف‌کننده واقعی بوده و به دنبال خواسته خود هستند، اما تصمیم به خرید از سوی سرمایه‌گذاران کاملا با نیاز مصرف کنندگان واقعی متفاوت است، زیرا افرادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند هیچگاه در پی خرید واحدهایی با قیمت‌های کاذب نیستند؛ چراکه آنها به دنبال موردهای به اصطلاح اکازیون و زیر قیمت منطقه هستند.
وی در ادامه افزود: سه ماه پایانی سال 88 بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی بیش از 300 متر با رونق خوبی مواجه بود، اما طی 3 ماه گذشته وضعیت بازار کاملا تغییر کرده و راکد شده است.
حیدری درباره علت تغییر وضعیت بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی بیش از ۳۰۰ متر در سال جاری خاطرنشان کرد: قبل از سال ۸۹ به خصوص در سه ماه پایانی اکثر مالکان قیمت‌های منصفانه‌ای به بازار عرضه کردند حتی عده‌ای از سازندگان راضی به فروش برخی از واحدهای خود به زیر قیمت بازار شدند، اما هم‌اکنون قیمت‌ها را چند برابر افزایش دادند.
این مشاور املاک همچنین به این مساله اشاره کرد که مالکان با این هدف تعدادی از واحدهای خود را با قیمت مناسب به بازار عرضه کردند که با کمبود نقدینگی مواجه شده بودند، اما حال که مشکل نقدینگی آنها رفع شده دوباره به قیمت‌های بالا متوسل شدند. در حال حاضر قیمت پیشنهادی هر مترمربع آپارتمان مسکونی نوساز با امکانات کامل بیش از 300 مترمربع در منطقه فرمانیه بین 4 میلیون و 500 هزار تا 8 میلیون تومان از سوی مالکان تعیین شده است.