دنیای اقتصاد- گزارش دو نهاد رصدکننده قیمت مسکن در تهران نشان می‌دهد متوسط ارزش معاملاتی املاک مسکونی در پایتخت در فصل چهارم سال گذشته، حدود ۲ تا ۵ درصد افزایش پیدا کرده است.مرکز آمار ایران با اعلام رشد ۷/۴ درصدی قیمت مسکن در زمستان ۸۸ نسبت به زمستان ۸۷، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران را یک میلیون و ۶۷۰ هزار تومان اعلام کرد. مرکز آمار ایران گزارش داد

رشد جزئی قیمت مسکن در زمستان ۸۸

نتایج رهگیری معاملات مسکن از نوسان قیمت در حد متر مربعی ۱۰۰ هزار تومان حکایت دارد

اجاره‌بها ۱۴ درصد افزایش یافت

گروه مسکن- فرید قدیری: گزارش دو نهاد رصدکننده قیمت مسکن در تهران نشان می‌دهد، متوسط ارزش معاملاتی املاک مسکونی در پایتخت طی سه ماه چهارم سال گذشته، حدود ۲ تا ۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

مرکز آمار ایران با اعلام رشد ۷/۴ درصدی قیمت مسکن در زمستان ۸۸ نسبت به زمستان ۸۷، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران را یک میلیون و ۶۷۰ هزار تومان اعلام کرد. این در حالی است که طبق داده‌های سامانه رهگیری معاملات مسکن، قیمت‌ها در زمستان ۸۸ نسبت به پاییز ۸۸ حدود ۷/۱ درصد افزایش داشته و از یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نوسان بوده است.

براساس گزارش سامانه رهگیری، متوسط قیمت مسکن در تهران طی زمستان سال قبل متر مربعی حدود یک میلیون و ۵۷۵ هزار تومان بوده است.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، قیمت مسکن در شرایطی طی زمستان سال گذشته با رشد جزیی روبه‌رو شده که در همین مدت، حجم معاملات مسکن نسبت به فصل قبل از آن ۷۵ درصد افزایش پیدا کرده بود.مدیر سامانه رهگیری معاملات مسکن در وزارت بازرگانی درباره نرخ رشد ۵ درصدی قیمت مسکن که مرکز آمار ایران آن را اعلام کرده به دنیای‌اقتصاد گفت: اطلاعات ما چنین رشدی را رد می‌کند.محمدرضا اعوانی تصریح کرد: اگرچه نوسان قیمت مسکن در طول فصل زمستان وجود داشته اما متوسط قیمت مسکن در این مدت نسبت به زمستان سال ۸۷، حدود یک درصد کاهش را نشان می‌دهد.اعوانی افزود: تغییرات قیمت در حد ۲ تا ۳ درصد به قدری جزیی است که نمی‌توان دلیل خاصی برای آن مطرح کرد.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، براساس اعلام مرکز آمار ایران، متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی در شهر تهران طی زمستان سال ۸۸، یک میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بوده است که با توجه به میانگین قیمت مسکن در زمستان سال ۸۷ که متری یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان بوده، نرخ رشد ۷/۴ درصدی در این مدت در بازار مسکن به‌وجود آمده است.

مرکز آمار حداقل و حداکثر قیمت مسکن در زمستان سال گذشته را به‌ترتیب متر مربعی ۳۲۰ هزار و ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان گزارش کرده است.از سوی دیگر، طبق داده‌های سامانه رهگیری معاملات مسکن، قیمت‌ها در ماه‌های فصل زمستان ۸۸ در مرز یک میلیون و ۵۷۵ هزار تومان نوسان داشته است، به‌طوری‌که در اوایل زمستان این نرخ به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نزدیک شد. سامانه رهگیری پیش‌از این متوسط قیمت مسکن در تهران طی پاییز ۸۸ را یک میلیون و ۵۴۸ هزار تومان عنوان کرده بود که به این ترتیب حدود ۷/۱ درصد در فصل بعد از آن، رشد قیمتی ثبت شده است.

رشد ۱۴ درصدی اجاره‌بهای مسکن

به گزارش دنیای‌اقتصاد، مرکز آمار ایران در بررسی‌های خود از بازار اجاره مسکن از رشد قابل توجه نرخ اجاره‌ها خبر داده است.براین اساس، اجاره‌بهای واحدهای مسکونی در شهر تهران در زمستان ۸۸ نسبت به زمستان ۸۷ رشد ۸/۱۳ درصدی پیدا کرده است. در عین حال این نرخ نسبت به پاییز ۸۸ حدود ۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد. متوسط مبلغ اجاره هر مترمربع واحد مسکونی ۷۷۰۰ تومان در زمستان ۸۸ گزارش شده است.