بنگاه‌های مسکن صلاحیت تنظیم مبایعه‌نامه را دارند؟

نایب‌رییس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به آنچه آن را اظهارنظر غیرکارشناسی می‌خواند، گفت: متاسفانه اخیرا مصاحبه‌ای را از رییس اتحادیه‌ مشاوران املاک و مدیر سامانه املاک وزارت بازرگانی شاهد بودیم، مبنی بر اینکه عده‌ای با نیت حذف بنگاه‌های معاملات ملکی درصددند اختیار تنظیم مبایعه‌نامه را از بنگاه‌ها بگیرند و آن را به دفاتر اسناد رسمی واگذار کنند. محمدرضا دشتی اردکانی در گفت‌وگو با «ایسنا» تصریح کرد: وظایف، تکالیف و اختیارات دفاتر اسناد رسمی در قوانین متعددی مورد تاکید قرار گرفته؛ اما تنها محمل قانونی موجود که مشاوران املاک به آن اتکا می‌کنند، قانون دلالی است.

سوالی که در اینجا باید از دوستان پرسیده شود این است که آیا یک بنگاه برای تنظیم سندی مانند مبایعه‌نامه این تخصص را دارد که شرایط معامله از نظر ممنوع‌المعامله بودن متعاقدین، شروط ضمن عقد، منع معاملات اراضی دولتی، وضعیت نظام وظیفه‌ طرفین معامله و مواردی از این دست را احراز کند؟

وی ابراز داشت: متاسفانه شاهد برخی اظهارنظرها از سوی کسانی هستیم که حتی یک بار هم قانون فارسی دفاتر اسناد رسمی را مطالعه نکرده‌اند و هنوز به دفتر ثبت اسناد می‌گویند محضرخانه! چنین اشخاصی چطور به خود اجازه می‌دهند که در مورد اصلی‌ترین مسائل حقوقی به راحتی اظهارنظر کنند؟