5 هزار هکتار زمین ذخیره در تهران

گروه مسکن- شهرداری تهران طبق آنچه در طرح تفصیلی شهر تهران آمده، ۵ هزار هکتار زمین ذخیره در اختیار دارد که اگر همه این زمین‌ها را به ساخت‌وسازهای مسکونی اختصاص دهد، حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی روی آنها احداث خواهد شد. این در حالی است که معاون شهردار تهران از برنامه‌ریزی برای ساخت‌و‌ساز در حداکثر ۳۰ درصد زمین‌های ذخیره خبر داده و به دنیای‌اقتصاد گفت: از زمین‌های ذخیره موجود در تهران باید استفاده‌های دیگری نظیر خدمات عمومی، آموزشی و فرهنگی انجام شود.

بر اساس لایحه طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران، در حال حاضر ۵ هزار و ۱۱۴ هکتار اراضی ذخیره در اختیار شهرداری است که با برنامه‌ریزی برای این مساحت می‌توان بسیاری از کمبودهای فضاهای خدماتی، تفریحی، نوسازی بافت‌های فرسوده و... را جبران کرد.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، با استناد به ماده ۱۱ طرح تفصیلی با عنوان ذخیره توسعه و نوسازی بافت‌های شهری ، با توجه به رویکرد و الزام طرح جامع تهران به تدقیق اراضی ذخیره توسعه و نوسازی در طرح تفصیلی یک دو هزارم، کلیه املاک و اراضی بزرگ با مساحت یک هکتار و بیشتر -به جز فضای سبز موجود - مشخص شده اند و این زمین‌ها در قالب۶۴۹ قطعه با وسعتی برابر با ۵ هزار و ۱۱۴ هکتار شناسایی شده‌اند. با توجه به اینکه در هر هکتار از این زمین‌ها می‌توان ۸۰ واحد مسکونی ساخت، اگر از تمام ظرفیت این اراضی برای ساخت‌وساز و نوسازی بافت‌های فرسوده نیز استفاده شود، مجموعا ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار واحد مسکونی می‌توان در اراضی ذخیره پیش‌بینی کرد.

این در حالی است که معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با تکذیب این آمار به دنیای‌اقتصاد گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده در اولویت برنامه استفاده از اراضی ذخیره در طرح تفصیلی شهر تهران نیست؛ چراکه در واقع این زمین‌ها موتور محرکی هستند برای توسعه و نوسازی کل پایتخت و الزاما این نوسازی از بافت‌های فرسوده آغاز نمی‌شود.

هیربد معصومی در ادامه این مطلب یادآور شد: شهرداری تهران قصد دارد یک سوم اراضی ذخیره موجود را به نوسازی بافت‌های فرسوده اختصاص دهد و دو سوم مابقی نیز به سایر طرح‌های عمرانی که بیشتر مربوط به خدمات‌رسانی عمومی و سرانه‌های آموزشی و فرهنگی است، تعلق دارد.

به گفته وی در حال حاضر ۳۰۰۰ هکتار بافت فرسوده در تهران شناسایی شده‌اند و نمی‌توان برای نوسازی این مناطق از کلیه ظرفیت ۵ هزار هکتاری اراضی ذخیره استفاده کرد.

معاون معماری و شهرسازی همچنین تاکید کرد: نقشه تراکنش این زمین‌ها در مناطق مختلف متفاوت است و نمی‌توان گفت که بیشتر در کدام منطقه زمین ذخیره وجود دارد.

معصومی همچنین با اشاره به مساحت زمین‌های ذخیره به دنیای‌اقتصاد گفت: برنامه‌های متنوعی برای نوسازی و توسعه شهر تهران در ۶۰۰ کیلومتر اراضی ذخیره‌ای که در اختیار شهرداری است در دست بررسی قرار دارد که در این راستا شهرداری با همکاری شورای شهر، به زودی طرح‌های موجود را اطلاع‌رسانی کرده و به اجرا در خواهد آورد.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، بر اساس لایحه طرح تفصیلی، شهرداری تهران موظف است نسبت به انجام بررسی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تخصیص اراضی ذخیره برای سامان‌دهی بافت‌های فرسوده، ایجاد فضای سبز و پارکینگ عمومی و سایر کاربری‌‌های مناسب اقدام کند.

در ادامه این گزارش تاکید شده که شهرداری تهران همچنین موظف است برای جلب مشارکت مالکین املاک و استفاده از اراضی ذخیره برای توسعه و نوسازی شهری با سرمایه‌گذاری لازم، پس از برنامه‌ریزی‌های انجام شده و انطباق با کمیته هماهنگی، طرح‌های پیشنهادی را به اجرا درآورد.