چرتکه‌ برای محاسبه کیفیت ساخت‌وساز

گروه مسکن: در حالی‌که دستگاه‌های دولتی برای اجرای مفاد آیین‌نامه استفاده از مصالح‌ساختمانی استاندارد هم‌ داستان شده‌اند و برای اجرای درست مصوبه دولت، لیست کاملی از تولیدکنندگان مصالح استاندارد تهیه و در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفته، اما برخی از مدیران شهری به‌خصوص در تهران، آن‌طور که باید در این مسیر همکاری نمی‌کنند. یک تولیدکننده بزرگ مصالح‌ساختمانی استاندارد در این زمینه به دنیای‌اقتصاد گفت: اقدام اخیر اداره کل استاندارد تهران درباره چاپ و معرفی کتاب تولیدکنندگان مصالح ساختمانی استاندارد اقدام ارزنده‌ای بود که در همه شهرداری‌های استان تهران، به‌جز شهرداری تهران با استقبال خوبی روبه‌رو شد.

اما با گذشت بیش از ۲۵ روز از اجرای این طرح در همه شهرهای استان تهران که با پیگیری مستقیم معاونت عمرانی استانداری انجام گرفت، هنوز مدیرانی در شهر تهران مشغول چرتکه انداختن برای محاسبه تاثیر اجرای این اقدام بر درآمد‌های ناشی از صدور پروانه ساختمانی هستند و به همین خاطر برای مصوبه هیات وزیران که همه مراحل قانونی خود را سپری کرده است و کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف به همکاری با استاندارد شده‌اند، زمزمه‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه برای الزام سازندگان به مصرف مصالح استاندارد باید کار کارشناسایی صورت گیرد!

علی‌اصغر کیهانی افزود: دستگاه‌های مجری مانند شهرداری‌ها باید مطلع باشند که کار کارشناسی در مرحله قبل از تصویب قوانین و آیین‌نامه معنی دارد و دستگاه‌های مجری لازم است که قوانین را اجرا کنند.

اینکه به سازندگان یادآوری شود که حتما باید از مصالح استاندارد استفاده کنند و همه مصالح ساختمانی را فقط از تولیدکنندگان دارای گواهینامه استاندارد تامین کنند، کارشناسی نمی‌خواهد.

کیهانی با اشاره به دستوراتی که در سال‌های ۸۶، ۸۷ و ۸۸ توسط شهردار تهران به مناطق مختلف شهرداری ابلاغ شده و همچنین مکاتباتی که شهردار تهران با سایر ارگان‌ها درباره ضرورت کنترل بیشتر روی کیفیت مصالح ساختمانی داشته، اشاره کرد و گفت: وقتی که شهردار تهران چندین بار در مناسبت‌های مختلف بر ضرورت مصرف مصالح ساختمانی استاندارد در کلیه ساخت‌وسازهای شهری تهران تاکید می‌کنند و شورای اسلامی شهر تهران نیز مصوبه‌ای به همین منظور با اکثریت مطلق آرا تصویب و به شهرداری تهران ابلاغ می‌کند، حجت را برای کلیه مدیران و کارشناسان شهرداری تهران تمام کرده است و به تقاضای استاندارد برای توزیع کتاب معرفی تولیدکنندگان استاندارد باید سریعا عمل شود.

وی افزود: این نیازی به کار کارشناسی ندارد؛ چرا که قبلا در این باره کارشناسی‌های لازم توسط نهادهایی که باید کار کارشناسی می‌کردند، انجام گرفته و شهرداری تهران نیز به عنوان یک دستگاه اجرایی باید این خواسته اداره استاندارد را اجرا کند.

به گزارش دنیای اقتصاد، ماه گذشته موسسه استاندارد و تحقیقاتی صنعتی استان تهران کتابی تحت عنوان کتاب تولیدکنندگان مصالح ساختمانی استاندارد منتشر کرد. در این کتاب لیست کاملی از تولیدکنندگان مصالح ساختمانی دارای پروانه علامت استاندارد وجود دارد که با پیگیری‌های موسسه و همکاری استانداری تهران مقرر شده است سازنده‌های ساختمانی در زمان تقاضا برای دریافت پروانه ساختمانی از شهرداری موظف شوند از تولیدکنندگان نوشته شده در این کتاب مصالح ساختمانی خریداری کنند.

همچنین شهرداری تهران باید در زمان صدور پایان کار مشخصات مصالح استفاده شده در ساختمان را از سازنده طلب کرده و آن را با اسامی تولیدکنندگان داخل کتاب مذکور مطابقت دهد. که در صورت عدم تطبیق پایان کار صادر نخواهد شد.