گروه مسکن- مهدیس فرقانی: برخی از مالکان به علت بالا بودن نرخ ملک کلنگی و افزایش قیمت برخی از مصالح ساختمانی، واحدهای نوساز خود را با قیمت‌های گزاف به بازار عرضه می‌کنند.

تعدادی از مشاوران املاک فعال در منطقه آجودانیه درباره این مساله اظهار کردند: مدتی است در این منطقه فروشنده‌ها قیمت هر متر مربع از واحد فروشی خود را بیش از ارزش منطقه تعیین می‌کنند و دلیل این کار را افزایش قیمت برخی از مصالح ساختمانی و همچنین بالا بودن قیمت ملک کلنگی عنوان می‌کنند.
نادری، یکی از فعالان بازار مسکن در آجودانیه در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: سازندگان فعال معتقدند که زمین‌ها را با قیمت‌های بالا خریداری می‌کنند و از طرف دیگر به علت گرانی برخی از اقلام ساختمانی مجبور هستند مبلغ بیشتری را خرج کنند، به همین خاطر در زمان اتمام کار و هنگام عرضه آپارتمان به بازار، قیمت را طوری تعیین می‌کنند که 20 درصد سود عایدشان شود.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، در حال حاضر در منطقه آجودانیه قیمت پیشنهادی فروش هر متر مربع ملک کلنگی بین ۳ میلیون تا ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و قیمت پیشنهادی فروش هر مترمربع آپارتمان نوساز بین ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی مالکان اعلام شده است.
نادری در ادامه افزود : البته برخی از قیمت‌های پیشنهادی بالاتر از ارزش واقعی ملک است، برای مثال در منطقه هروی یا شمس آباد، ارزش حقیقی ملک بین 2 میلیون و 100 هزار تا 2 میلیون و 300 هزار تومان است؛ اما عده‌ای از فروشندگان به دلیل اینکه به دنبال سودهای بالا هستند، نرخ‌های بالا هم پیشنهاد می‌کنند.
علاوه براین مشاور املاک دیگری در همین محدوده، میزان معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی در فروردین ماه را با رونق و همچنین در اردیبهشت‌ماه را همراه با رکود توصیف و اذعان کرد: به علت شروع شدن فصل امتحانات مدارس بازار مسکن با عدم استقبال روبه‌رو شده است و انتظار می‌رود از ابتدای شهریورماه وضعیت بازار خرید و فروش رونق یابد.
این در حالی است که در شرایط کنونی اکثر مراجعه‌کنندگان برای خرید، به دنبال واحدهای 70 تا 80 متر مربعی با سرمایه 160 تا 200 میلیون تومان هستند؛ اما با این میزان بودجه نمی‌توانند واحدی را که مورد دلخواهشان است، خریداری کنند. این دسته از خریداران یا باید واحدهای چند سال ساخت را خریداری کنند یا اینکه در منطقه دیگری که قیمت‌ها ارزان‌تر است به دنبال ملک مورد نظر خود باشند.
تعدادی از واحدهای مسکونی در محدوده آجودانیه با مبالغ پیشنهادی زیر به بازار عرضه شده‌اند:
در خیابان دولت محدوده بهار جنوبی یک واحد 104 متری، 6 سال ساخت با امکانات کامل به قیمت متری 2 میلیون و 600 هزار تومان از سوی مالک پیشنهاد شده است.
از سوی دیگر یک واحد نوساز ۱۳۰ متری در محدوده خیابان دیباجی جنوبی با قیمت پیشنهادی متری ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای فروش قیمت‌گذاری شده است.
همچنین مالکی قیمت هر متر مربع از واحد 130 متری خود را 3 میلیون تومان تعیین کرده که این ملک نوساز در منطقه دروس واقع شده است.
علاوه براین در محله ساقدوش منطقه پاسداران نیز یک واحد ۱۴۰ متری با کلیه امکانات به علت نیاز مالی فروشنده، متری ۲ میلیون و ۶۰ هزار تومان برای فروش پیشنهاد شده است.