شهری با پیشرفت «صفر درصدی» در مسکن‌مهر

دستور برای پیگیری موضوع شاهین‌شهر

گروه مسکن- مریم علیزاده: وزیر مسکن عصر شنبه گذشته بعد از بازدید از بخش‌های مختلف استان اصفهان، در جلسه شورای تامین مسکن استان حاضر شد و آنچه را که در سفر قبلی مصوب کرده بود که روی زمین‌های ۹۹ساله اصفهان انجام شود، مطالبه کرد. یکی از مهمترین مصوبات سفر اول وزیر مسکن به اصفهان که زمستان سال گذشته انجام شده بود، ماجرای تعیین تکلیف زمین ۹۹ساله شاهین‌شهر بود.

در شاهین‌شهر اصفهان -که بعد از شهر اصفهان مهمترین شهر این استان به حساب می‌آید و جمعیت قابل توجهی در آن ساکن هستند- طی ۲ سال اخیر تقریبا هیچ اقدامی برای ساخت‌وساز مسکن‌مهر انجام نشده است. این در حالی است که استان اصفهان جزو استان‌های پیشرو در طرح ملی مسکن‌مهر به حساب می‌آید.

عدم پیگیری جدی وزارت مسکن در دوره گذشته نسبت به برخی حفره‌ها و موانع جدی مسکن‌مهر در استان‌ها - از جمله اصفهان- باعث شد با شروع کار دوره وزارت نیکزاد، کم‌کاری‌ها و احیانا بی‌توجهی‌هایی که در گذشته برای پاسخ عملیاتی به متقاضیان مسکن‌مهر در شهرها شده بود، مورد بازخواست جدی قرار بگیرد. از همین رو، در اصفهان بعد از اینکه ماجرای نبود زمین دولتی برای ساخت مسکن‌مهر اعلام شد، مقرر شد سازمان مسکن استان تهیه زمین در این شهر را در اولویت قرار دهد.

اما از زمستان سال گذشته تاکنون به رغم پیگیری‌های مکرر اتاق کنترل مسکن‌مهر در وزارت مسکن، همچنان این پروژه ملی در شاهین‌شهر در توقف مطلق به سر می‌برد.

پیگیری خبرنگار دنیای‌اقتصاد، از آنچه عصر شنبه گذشته در شورای تامین مسکن استان اصفهان با حضور وزیر مسکن مطرح شده، حاکی است: مقرر شده سازمان مسکن این استان حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز نسبت به تعیین تکلیف مشکلاتی که در زمین ۹۹ساله شاهین‌شهر وجود دارد، اقدام کند تا بعد از این مدت، عملیات اولیه برای ساخت مسکن در این زمین آغاز شود. شاهین‌شهر شاید تنها شهری باشد که تاکنون رشد صفر درصدی در مراحل ساخت مسکن‌مهر داشته است.

حال چنانچه مشکل زمین در این شهر بعد از ۱۰ روز مرتفع شود، عملیات آماده‌سازی زمین برای ساخت، حداقل دو سه ماهی زمان نیاز دارد.

در این صورت باید سرعت ساخت‌وساز انبوه‌سازانی که با سازمان مسکن اصفهان برای ساخت بیش‌از ۱۰۰۰ واحد تفاهم کرده‌اند، دو چندان شود تا وعده‌ای که پیش‌از این به ساکنان شاهین‌شهر مبنی بر تحویل واحدها تا پایان امسال داده شده، محقق شود.

در شاهین‌شهر اصفهان تاکنون نزدیک به ۲ هزار نفر در طرح مسکن‌مهر ثبت‌نام کرده‌اند. البته آخرین آمار واجدین شرایط -احتمال انصراف تعداد زیادی از آنها وجود دارد- هنوز اعلام نشده است. اما از برخی متقاضیان طی این مدت از یک تا دو میلیون تومان دریافت شده است.

به گزارش دنیای اقتصاد در حال حاضر امید به تعیین تکلیف مسکن مهر در یکی از مهم‌ترین شهرهای دومین استان کشور تاحدی احیا شده اما این احتمال وجود دارد در صورت عدم پیگیری ماجرا و همچنین عدم توجه به دغدغه مردم در این شهر، سرعت ساخت مسکن مهر در شاهین‌شهر همچنان در حد صفر باقی بماند.