ساخت‌ روی ساختمان‌ها قانونی است؟

شورای‌شهر از اساس با ساخت‌وساز روی پشت‌بام‌ها مخالف است

گروه مسکن- سحر باباخانی: برخی اعضای شورای‌شهر تهران از اساس با مصوبه شورای‌عالی مسکن مبنی بر اجازه احداث یک طبقه اضافی روی پشت‌بام‌ ساختمان‌های موجود، مخالف هستند. حمزه شکیب، رییس کمیسیون عمران شورا در این زمینه به دنیای‌اقتصاد گفت: دولت از یک طرف بر سیاست کاهش جمعیت تهران تاکید می‌کند، اما از سوی دیگر برای افزایش ظرفیت سکونت‌پذیری شهر تهران برنامه‌ریزی می‌کند.

وی همچنین افزود: مصوبه اخیر مبنی بر ساخت‌وساز روی پشت‌بام‌ها باعث شده شهرداری بعضا بدون اینکه استحکام ساختمان‌های موجود را بررسی کند، برای آنها مجوز احداث طبقه اضافی صادر می‌کند که ادامه این وضعیت می‌تواند به تکرار حادثه ریزش سعادت‌آباد منتهی شود.

شکیب با اشاره به مساله ریزش ساختمان سعادت آباد به دلیل ساخت‌وساز غیر اصولی و انتقاد به نحوه عملکرد شهرداری در رابطه با مساله اضافه اشکوب گفت: با وجود مخالفت دیوان عدالت اداری و دولت و شورا با اعطای اضافه اشکوب، شهرداری تهران با تایید و امضای نقشه‌های ارائه شده به راحتی با ساخت طبقات اضافی بر روی ساختمان‌های قدیمی‌ساز موافقت می‌کند.

وی در ادامه با تاکید بر سیاست سبک‌سازی جمعیت و کنترل ساخت‌وساز‌ها در پایتخت گفت: از یک طرف دولت بر سیاست کاهش جمعیت تهران اصرار داشته و برنامه‌ریزی می‌کند و از طرفی شهرداری بدون در نظر گرفتن ایمنی برخی ساختمان‌ها با تایید برخی مهندسین مشاور و ناظر با اضافه اشکوب و ساخت طبقات اضافی بر یک ساختمان موافقت می‌کند و ما شاهد برخی حوادث مانند ریزش ساختمان سعادت آباد خواهیم بود.

مهدی چمران، رییس شورای شهر نیز در همین رابطه با گلایه از عملکرد معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران تصریح کرد: به نظر می‌رسد این معاونت، برخی قوانین را به سلیقه و تعریف خود تغییر داده و در این رابطه باید تجدیدنظر و تجدید عملکرد شود.

ممنوعیت اضافه اشکوب وجود ندارد

به دنبال انتقادات وارده به عملکرد شهرداری درباره ارائه اضافه اشکوب، هیربد معصومی‌، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران به دنیای اقتصاد گفت: در این زمینه با زیر سوال بردن نحوه ارائه مجوز ساخت طبقات اضافی با تایید مهندسین ناظر و مشاور در واقع جامعه مهندسین را زیر سوال برده‌ایم.

معصومی ‌در ادامه یادآور شد: در حال حاضر کلیه مجوزهای اضافه اشکوب به ساختمان‌هایی ارائه می‌شود که در گذشته پروانه و تراکم کافی را دریافت کرده‌اند، ولی به دلایل مالی و... موفق به ساخت تمامی‌طبقات نشده‌اند.

وی تصریح کرد: شهرداری تهران برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی تخریب، با در نظر گرفتن تراکم قبلی ساختمان، با مجوز ساخت اضافه اشکوب موافقت می‌کند و این خلاف قانون نیست.