دنیای اقتصاد- حمایت گسترده سیستم بانکی از شکل گیری «رونق مسکن با خاصیت ضد تورمی» محور طرحی است با عنوان «ابتکار عمل» که به تازگی از سوی وزارت مسکن به اجرا گذاشته شده است؛ علی نیکزاد، وزیر مسکن درباره جزئیات این طرح که موافقت دولت و سیستم بانکی را به همراه داشته، به دنیای اقتصاد گفت: بانک مرکزی به دنبال جذب خط اعتباری مسکن مهر (که ۳۵۰۰ میلیارد تومان در مرحله اول اختصاص پیدا کرده بود) هم اکنون اعتبار جدیدی معادل ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای ساخت و ساز در نظر گرفته است. بر این اساس به ازای احداث هر واحد مسکونی، تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی با نرخ بهره پایین و بدون نیاز به سپرده‌گذاری، به سازنده‌ها پرداخت می‌شود که کل این وام در زمان واگذاری واحدها به متقاضیان واجد شرایط مسکن مهر، قابل انتقال خواهد بود.وزیر مسکن پیش‌بینی می‌کند با مکانیزم جدیدی که برای پرداخت تسهیلات مسکن در نظر گرفته شده، رسوب واحد مسکونی در بازار به صفر برسد و ضمن تقویت قدرت مالی ساخت و خرید مسکن‌، رونق مسکن نیز از این طریق تضمین شود. طرح «ابتکار‌عمل» وزیر مسکن در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تشریح شد

پشتیبانی بانکی از رونق مسکن

با اعتبار جدیدی که در بانک مسکن ایجاد شده ساخت‌وسازها مشمول دریافت تسهیلات با نرخ پایین خواهد شد

رسوب زدایی بازار مسکن از واحدهای در نوبت فروش با پرداخت راحت تسهیلات به سازنده‌ها و واگذاری آن به متقاضی خط اعتباری مسکن‌مهر با ۲ برابر افزایش به ۷ هزار میلیارد تومان رسید

فرید قدیری

وزارت مسکن بعد از آنکه طی ۵ ماه اخیر توانست موتور مسکن‌مهر را روشن کند، از دو هفته گذشته طرح «ابتکار عمل» برای برقراری رونق ضد تورمی در بازار مسکن را به اجرا گذاشته است. براساس این طرح که با موافقت اعضای ارشد دولت مواجه شده، بانک مرکزی از سه روز پیش اعتبار ویژه‌ای برای حمایت گسترده از ساخت‌وساز در کشور اختصاص داده است. این خط اعتباری که ارزش آن ۳۵۰۰ میلیارد تومان است، در اختیار بانک مسکن قرار گرفته تا بدون سپرده‌گذاری از سوی سازنده‌ها با نرخ سود پایین به متقاضیان مسکن‌مهر تخصیص پیدا کند. این مکانیزم علاوه براین که قدرت خرید مسکن را افزایش می‌دهد رونق ساخت‌و‌ساز را نیز در پی خواهد داشت.

علی نیکزاد وزیر مسکن در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد، درباره جزئیات طرح ابتکار عمل گفت: با پشتیبانی بانک‌ها و تزریق درست تسهیلات به بازار مسکن، نه تنها قیمت مسکن تحریک نمی‌شود، بلکه رونق سالم و ضد تورمی نیز در بازار شکل خواهد گرفت.

وی افزود: با اعتبار جدیدی که بانک مرکزی در اختیار بانک مسکن قرار داده، کلیه پروژه‌های مسکن‌مهر در زمین‌های ۹۹ساله و همین‌طور ساخت‌وسازهایی که توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی روی زمین‌های ملکی انجام می‌شود، مشمول دریافت تسهیلات جدید ساخت می‌شوند.

نیکزاد با بیان اینکه، از این به بعد تسهیلات ساخت مسکن بدون معطلی ناشی از نبود منابع، پرداخت می‌شود، گفت: در شیوه جدید پرداخت تسهیلات ساخت، کل ارزش وام به خریدار واحدهای آماده تحویل منتقل خواهد شد که این مکانیزم علاوه بر اینکه قدرت خرید مسکن را افزایش می‌دهد، در یک گام جلوتر، رونق ساخت‌وساز و افزایش عرضه مسکن را به همراه دارد.

وزیر مسکن درباره نحوه استفاده ساخت‌وسازهای غیر مسکن‌مهر از تسهیلات جدید گفت: چنانچه سازنده‌های متقاضی وام ساخت متعهد شوند که واحدها را بعد از اتمام مراحل ساخت به افرادی که شرایط مسکن‌مهر را دارند، واگذار کنند، در این صورت مشمول دریافت تسهیلات ارزان قیمت ساخت خواهند شد.

وزیر مسکن در ادامه گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد، درباره جزئیات خط اعتباری جدید بانک مرکزی برای ساخت مسکن گفت: در سال ۸۷ بانک مرکزی یک خط اعتباری ۳۵۰۰ میلیارد تومانی برای مسکن‌مهر اختصاص داد که بخش زیادی از این خط طی ۸ ماه گذشته با سرعت گرفتن عملیات ساخت مسکن‌مهر توسط تعاونی‌ها و انبوه‌سازان جذب شده است. به همین دلیل بانک مرکزی به‌تازگی خط اعتباری جدیدی برای پروژه‌های ساخت‌وساز اختصاص داد که ارزش ریالی آن ۳۵۰۰ میلیارد تومان است.

نیکزاد تصریح کرد: براساس تصمیم‌گیری‌های جدید علاوه بر سازنده‌های مسکن‌مهر، سازنده‌هایی که به روش صنعتی ساخت‌وساز می‌کنند نیز می‌توانند از منابع خط اعتباری جدید در قالب تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی استفاده کنند. مابقی ساخت‌وسازها -که به روش غیرصنعتی‌سازی انجام می‌شود- نیز مشمول دریافت ۲۰ میلیون تومان وام می‌شوند که البته همه واحدهای ساخته شده باید به افراد واجد شرایط مسکن مهر واگذار شود.

رسوب مسکن در بازار به صفر می‌رسد

وزیر مسکن با اشاره به اینکه کل وام ساخت قابل پرداخت از محل خط اعتباری جدید، در زمان واگذاری واحدها به متقاضیان واجد شرایط مسکن‌مهر منتقل می‌شود، تصریح کرد: این اقدام باعث کمک مالی به خریداران و در نتیجه عرضه راحت واحدهای نوساز می‌شود که درپی آن رسوب ملک مسکونی در بازار به صفر خواهد رسید.

وزیر مسکن پیش‌بینی کرد: با پشتیبانی کامل بانک‌ها از بخش مسکن و هدایت تسهیلات به بازار ساختمان، زمینه جهش رونق به‌وجود بیاید. نیکزاد اجازه استفاده از تسهیلات مسکن‌مهر توسط سازنده‌های معمولی و شخصی را در ایجاد میل سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و افزایش جذابیت برای فعالیت ساختمانی موثر دانست.

وزیر مسکن همچنین با بیان اینکه، هم‌اکنون صنعتی‌سازی مسکن به دلیل ارائه تسهیلات بیشتر در مقایسه با غیرصنعتی‌سازی با اقبال از سوی سازنده‌ها روبه‌رو شده است، گفت: از آنجا که شیوه قدیمی ساخت ارتباط مستقیم با مصالح انرژی‌بر نظیر سیمان و آجر دارد و هم‌اکنون سهم این نوع ساخت‌وساز در کشور کم شده است، لذا با اجرای قانون هدفمندشدن یارانه‌ها، بازار ساخت‌وساز بدون آسیب به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وزیر مسکن در ادامه گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد افزود: طی ۹ ماه گذشته جذب تسهیلات ساخت مسکن در کشور ۴۵۱ درصد رشد کرده است؛ به‌طوری‌که بیش‌از ۱۵۰۰ میلیارد تومان توسط مسکن‌مهر جذب شد.

وزیر مسکن همچنین با ارائه آماری درباره رشد عملکرد ساخت مسکن‌مهر گفت: هم‌اکنون در کلیه شهرهای کشور ۴۲۰ هزار واحد از مرحله پی‌ریزی عبور کرده است.

شرط مهم استفاده از تسهیلات با نرخ پایین

براساس مصوبه هیات دولت، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در احداث پروژه‌های مسکونی می‌توانند با ارائه صورت مجلس تفکیکی به بانک مسکن، تسهیلات ساخت دریافت کنند. این تسهیلات که ارزش ریالی آن ۲۰ میلیون تومان و نرخ سود آن حداکثر ۹ درصد است، به شرطی به سازنده تعلق می‌گیرد که سازنده تعهد دهد واحدها را بعد از تکمیل، فقط به متقاضیان واجد شرایط مسکن‌مهر واگذار کند. به این معنی که صاحبان نهایی ساختمان‌های در حال ساخت باید فاقد مسکن باشند و تاکنون از امکانات دولتی (وام یا زمین) استفاده نکرده باشند.

همچنین چنانچه درخواست تسهیلات جدید ساخت به ساختمان‌های نیمه‌کاره مربوط شود، سازنده باید تعهد دهد حداکثر ظرف مدت ۶ ماه واحد‌ها را تکمیل و به متقاضیان واگذار کند.شرایطی که برای استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمت ساخت در نظر گرفته شده از این بابت است که کارآیی وام‌های بانکی افزایش پیدا کند و از همه مهم‌تر، سرعت ساخت و تکمیل واحدهای مسکونی افزایش یابد.با شرایط جدید، پیش‌بینی این است که عرضه به بازار مسکن شتاب بگیرد.

عکس: حمید جانی‌پور