گروه مسکن- مهدیس فرقانی: بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی در برخی از مناطق تهران هنوز با رونق مواجه نشده و علت آن نحوه برخورد مالکان با متقاضیان است.

بسیاری از مشاوران املاک درباره اینکه چرا متقاضیان در بازار مسکن، در حال حاضر برای خرید مراجعه نمی‌کنند، اظهار کردند: با گذشت دوره رکود و کاهش چشمگیر قیمت مسکن، وضعیت بازار حکم می‌کند که قیمت فروش و حتی نرخ اجاره بدون تغییر، حالت کاهشی را برای مدتی حفظ کند و ثابت باقی بماند؛ اما اغلب فروشندگان و موجران این مساله و همچنین توقع خریداران و مستاجران را نادیده گرفته‌اند و قیمت‌های بالا به بازار اعلام می‌کنند.
یکی از فعالان بازار مسکن در محدوده پیچ شمیران در این باره گفت: طی یک ماه گذشته بنگاه ما تنها شاهد ثبت یک فقره معامله فروش بوده است و علت عدم استقبال خریداران از خرید واحدهای مسکونی، نرخ‌های گزافی است که فروشندگان برای ملک‌های خود تعیین می‌کنند.
وی در ادامه افزود : اکنون قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز در خیابان فخرآباد بین یک میلیون و ۶۰۰ هزار تا یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان از سوی مالکان پیشنهاد شده است، این در حالی است که متوسط ارزش مالی، برای خرید هر متر مربع آپارتمان نوساز در منطقه مذکور بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از سوی متقاضیان خرید اعلام می‌شود.
از سوی دیگر اکثر خریداران در این منطقه به دنبال واحدهای متراژ کوچک با شرایط دریافت وام خرید هستند؛ اما چنین واحدهایی به ندرت پیدا می‌شود. زیرا افراد سازنده برای اینکه در ازای هر یک از واحدها پارکینگ اختصاص دهند، مجبور هستند واحدها را با متراژ بزرگ بسازند و همین مساله باعث کمبود منطقه فخرآّباد در زمینه واحدهای نقلی شده است.
نجمی در رابطه با وضعیت بازار اجاره محدوده فعالیت خود گفت : در منطقه فخرآباد فقدان تعداد کافی واحدهای استیجاری به نسبت تعداد مستاجران، دلیلی بر افزایش ۱۰ درصدی نرخ اجاره بها شده است، چراکه اکثر مالکان در بازار بیش از هرچیز فروشنده هستند تا اینکه تمایل داشته باشند واحدهای خود را اجاره دهند به همین خاطر موجران با وجود کم بودن ملک‌های استیجاری، نرخ اجاره را بالا اعلام می‌کنند.
بنگاهدار دیگری در محدوده خیابان فاطمی وضعیت فروش واحدهای مسکونی در این منطقه را همراه با رکود توصیف کرد و گفت : خودنمایی قیمت‌های کاذب در بازار منطقه باعث شده تا خریداران برای مدتی دست از خرید بردارند تا بلکه مالکان به دلیل نبود مشتری راضی به کاهش قیمت‌های از پیش تعیین شده، شوند.
این مشاور املاک همچنین اظهار داشت : از نظر ما مشاوران املاک تعداد زیادی از مالکان در منطقه، قیمت‌های کاذب اعلام می‌کنند؛ به طوری که قیمت فعلی هر متر مربع آپارتمان نوساز در خیابان فاطمی بین ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان از سوی فروشندگان پیشنهاد شده است و این نرخ‌ها بیشتر از میزان ارزش مالی منطقه مذکور است.