دنیای اقتصاد- با طراحی دستگاه پیش‌بینی زلزله در کشور، مقدمات اطلاع از زلزله قبل از وقوع، فراهم شد. محمود فاطمی عقدا معاون وزیر مسکن و مسوول ارشد تیم طراحی، با بیان اینکه هم‌اکنون فعالیت آزمایشی دستگاه پیش‌بینی زلزله آغاز شده، به دنیای‌اقتصاد گفت: بعد از انجام تست‌های فنی، مشخص خواهیم کرد که این دستگاه چه مدت قبل از وقوع زلزله می‌تواند علامت هشدار صادر کند. این در حالی است که برخی خبرگزاری‌ها از قول این مقام، زمان ۲۴ ساعت پیش از وقوع را به عنوان زمان هشدار اعلام کرده‌اند. خبر

پیش‌بینی زلزله به‌صورت آزمایشی آغاز شد

گروه مسکن - با طراحی یک دستگاه پیش‌نشانگر زلزله، امکان «تشخیص زلزله قبل از وقوع» در کشور فراهم شد.

این دستگاه که توسط متخصصان داخلی تولید شده، به گفته مسوول تیم طراحی می‌تواند قبل از لحظه وقوع زلزله، با انتشار علائم هشدار‌دهنده به مرکز کنترل، مسوولان شهر و به تبع آن ساکنان منطقه را نسبت به وقوع زلزله‌ای که در راه است، آگاه کند. محمود فاطمی عقدا رییس مرکز تحقیقات مسکن در این باره به خبرگزاری مهر گفت: این دستگاه یک روز قبل از لحظه وقوع زلزله، می‌تواند اعلام هشدار کند.

عقدا در عین حال در گفت‌وگویی با خبرنگار «دنیای اقتصاد» درباره زمان پیش‌بینی زلزله توسط دستگاه پیش‌نشانگر اینگونه توضیح داد: هنوز عدد دقیقی درباره زمان پیش‌بینی زلزله به کمک این دستگاه نمی‌توان عنوان کرد. چون دستگاه مذکور هم‌اکنون در مرحله آزمایش فنی قرار دارد و هر آنچه به عنوان نتایج از عملکرد دستگاه استخراج می‌شود، حکم قطعی ندارد بلکه طرح به‌صورت پایلوت در حال اجرا است.

این مقام مسوول در مرکز تحقیقات مسکن همچنین گفت: دستگاهی که برای پیش‌بینی زلزله، به‌صورت آزمایشی کارش را آغاز کرده، در حال حاضر در برخی مناطق کشور نصب شده است. وی افزود: تست‌های اولیه این دستگاه به خوبی به اتمام رسیده، اما نیازمند انجام یک‌سری تست‌های خاص در این زمینه هستیم، ضمن اینکه تست‌های تکمیلی نیز رو به اتمام است و توسعه دانش فنی این سیستم در دستور کار قرار دارد.

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن اظهار داشت: نصب این سیستم هم‌اکنون در استان‌هایی که برای این منظور تامین اعتبار کرده‌اند نصب شده و در صورت تامین اعتبار لازم از سوی سایر استان‌ها برای نصب سیستم در کل کشور مشکلی وجود ندارد.

به گفته رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، ایران در امر تحقیقات پیش‌بینی زلزله از تمام کشورهای دنیا جلوتر است و روش علمی پیش‌بینی زلزله بر مبنای زمین‌شناسی، زمین شناسی ساختمان و لرزه‌خیزی در حال انجام است.