وحشت سازنده‌های بزرگ از شناسنامه فنی

گروه مسکن- شناسنامه فنی ساختمان که به موجب آن نظارت بر کیفیت ساخت‌وساز مضاعف می‌شود، برای دومین بار با تنگنا در اجرا روبه‌رو شده است. معاون شهردار تهران می‌گوید: برخی سرمایه‌گذاران بزرگ ساختمانی از اینکه مجوز فعالیت آنها به بهانه صدور شناسنامه فنی چندین ماه در سازمان نظام‌مهندسی معطل می‌شود دست از کار کشیده‌اند و برخی از این سازنده‌ها مشارکت در ساخت‌وساز را منوط به عدم ارسال پرونده‌هایشان به نظام‌مهندسی کرده‌اند.

براساس طرح شناسنامه‌فنی ساختمان، شهرداری موظف است قبل از صدور پروانه ساخت و همچنین قبل از پایان‌کار، کلیه مدارک و مشخصات سازه و مالک را به سازمان نظام‌مهندسی ارسال کند و بعد از تایید این سازمان اقدام کند. این حلقه جدید در روند صدور مجوز هم‌اکنون موجب وحشت عوامل ساخت‌وساز در تهران شده است. شناسنامه‌فنی دو سال پیش نیز در اولین مرحله اجرا بعد از چند ماه تعلیق شد. اکنون در شروع دومین اجرا نیز چالش‌ قدیمی وجود دارد.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، هیربد معصومی، معاون شهرسازی شهردار تهران درباره تازه‌ترین مشکلات پیش‌روی شناسنامه‌فنی با تاکید بر اینکه گاه روند تایید نقشه‌ها از سوی سازمان نظام مهندسی پنج تا شش ماه به طول می‌انجامید، گفت: این درحالی است که براساس توافقی که برای صدور شناسنامه‌فنی شده بود، مقرر شده تا این روند حداکثر یک ماه زمان به خود اختصاص دهد.

وی همچنین گفت: این روند باعث شده تا مردم که فقط شهرداری را مسوول این تعلل می‌دانستند به ما فشار بیاورند و حتی بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ نیز مشارکت خود را منوط به عدم ارسال پرونده‌های خود به سازمان نظام مهندسی می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۶ تاکنون جلسات متعددی با هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران داشته‌ایم، افزود: این جلسات نشان می‌دهد که ما کاملا موافق اجرای شناسنامه‌فنی هستیم و اگر به هر دلیل مایل به اجرای آن نبودیم، آن را به صورت علنی اعلام می‌کردیم.

معصومی در تشریح مفاد توافق نامه چهارجانبه تصریح کرد: براساس این توافق نامه مقررشد، در گام اول تمامی مدارک از جمله نقشه‌های محاسباتی، تاسیساتی، فنی و سایر مدارک مربوط، در ساختمان‌های بالای ۳ هزار متر برای بررسی و تایید به سازمان نظام مهندسی ارسال و پس از تایید و کنترل نقشه‌ها مجدد به شهرداری برای صدور پروانه ساختمانی ارائه شود و پس از صدور این پروانه، عملیات ساختمانی زیر نظر مجری ذی‌صلاح معرفی شده از سوی سازمان نظام مهندسی آغاز شود.

وی افزود: براین اساس مهندسان ناظر مربوط، دفترچه اطلاعات ساختمان را تکمیل و پس از تایید مجری و ناظران و با تایید سازمان نظام مهندسی برای صدور گواهی پایان کار ساختمانی به شهرداری ارائه و ارسال می‌شود.

معصومی گفت: اما واقعیت این بود که سازمان نظام مهندسی سازوکار لازم را برای اجرای این توافق و وظیفه محوله خود نداشت.

معاون شهردار تهران در زمینه ادعای جدید سازمان نظام مهندسی استان تهران مبنی بر آمادگی این سازمان برای صدور شناسنامه فنی در کمتر از سه روز گفت: در این شیوه از طراح تعهد می‌گیرند که کلیه مقررات ملی ساختمان و شهرسازی را رعایت کرده باشد، سپس پرونده به شهرداری برای تایید ارسال و در نهایت پس از تایید، مدارک مجددا برای طراح فرستاده می‌شود تا مشکلات آن مرتفع شود.

وی افزود: ما از این طرح که در حقیقت یک تصمیم مدیریتی است، استقبال می‌کنیم، اما درصورت عدم اجرای دقیق و کامل آن، جلوی آن را خواهیم گرفت.