گروه مسکن- مهدیس فرقانی: بازار مسکن در کلیه مناطق تهران تنها دارای فایل‌های فروش واحدهای مسکونی با قیمت‌های بالا نیست، بلکه با کمی جست‌وجو می‌توان واحدهای نوساز یا چند سال ساختی را پیدا کرد که قیمت پیشنهادی برای فروش هر مترمربع آنها کمتر از یک میلیون تومان است با این حساب قیمت کلی این دسته از واحدهای مسکونی عرضه شده به بازار از میزان متراژشان هم کمتر می‌شود.

درباره اینکه برخی از واحدهای مسکونی در بازار از چنین قیمت‌هایی برخوردار هستند، اظهارنظرهای متنوعی از سوی مشاوران املاک مطرح می‌شود.
یکی از دلایلی که باعث می‌شود نرخ‌های پیشنهادی فروش برخی از واحدهای مسکونی کمتر از متوسط قیمت منطقه باشد، نوع امکانات رفاهی ملک مانند پارکینگ، انباری، بالکن، آسانسور و غیره است که در اختیار خریدار قرار می‌گیرد.
از سوی دیگر، موقعیت منطقه ای نیز یکی از علت‌های مهم برای تعیین قیمت فروش واحدهای مسکونی است، برای مثال در مناطق جنوبی تهران ممکن است قیمت پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی نوساز، متری یک میلیون تومان یا کمتر از این نرخ باشد، اما در مناطق غربی تهران ملک‌های مسکونی چند سال ساخت با قیمت متری یک میلیون تومان به ندرت پیدا می‌شود یا اینکه در قسمت شمال تهران برای واحدهای مسکونی وجود چنین نرخ‌هایی امری محال است.
علاوه براین، عمر بنا شرط دیگری برای انتخاب قیمت است و مطابق معمول هرچه سال ساخت افزایش پیدا کند، نرخ پیشنهادی فروش کاهش می‌یابد.
ستون امروز نبض بازار، تعدادی از واحدهای مسکونی را که با قیمت پیشنهادی هر مترمربع، کمتر از یک میلیون تومان برای فروش به بازار عرضه شده‌اند، معرفی می‌کند.
برای نمونه یک واحد مسکونی نوساز با شرایط 18 میلیون تومان وام خرید در منطقه امامزاده حسن با قیمت پیشنهادی متری
یک میلیون تومان برای فروش به بازار عرضه شده است.
از طرف دیگر در محدوده خیابان امین حضور یک واحد مسکونی 65 متری با عمر 25 سال به قیمت متری 846 هزار تومان برای فروش پیشنهاد شده است.
مالکی در شرایط مشابه، قیمت فروش ملک نوساز خود را با متراژ ۷۰ مترمربع در خیابان خیام؛ ۵۶ میلیون تومان اعلام کرده است.
علاوه براین یک واحد مسکونی 47 متری به همراه 20 مترمربع سوئیت در منطقه پیروزی با قیمت متری 957 هزار تومان از سوی مالک برای فروش اعلام شده است.
از سوی دیگر در غرب تهران ملکی با متراژ ۷۹ متر مربع واقع در منطقه تهرانسر با ۱۰ میلیون تومان وام خرید به قیمت متری ۹۶۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.