کمبود مسکن در امارات

نشریه اقتصادی مید گزارش داد به‌رغم اجرای پروژه‌های چندین میلیون دلاری در امارات، مردم این کشور هنوز با مشکل کمبود مسکن مواجه هستند. براساس این گزارش بروز بحران اقتصادی در آمریکا اقتصاد امارات را نیز به بحران، کشاند و در نتیجه همه چیز تغییر کرد. در اثر این بحران پروژه‌های بسیاری متوقف شدند و ورود سرمایه به امارات تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت.

هم‌اکنون در ابوظبی بیش از ۵ میلیارد دلار پروژه مسکونی برای متقاضیان محلی طراحی شده که قرار است در سال ۲۰۱۰ به اتمام برسد.

همچنین دولت‌های محلی در امارات نیز چنین رویکردی را اتخاذ کرده‌اند و برای رفع مشکل مسکن افراد محلی تلاش می‌کنند. اما به‌رغم اجرای پروژه‌های ساختمانی چندین میلیون دلاری در دوران رونق اقتصادی، هنوز مردم محلی با مشکل کمبود مسکن مواجه هستند. این مشکل مختص امارات نیست و عربستان، بحرین، مصر و سوریه نیز از آن رنج می‌برند.

۲ میلیون کمبود در عربستان

همچنین براساس گزارشی که خبرگزاری فارس به نقل از نشریه اقتصادی مید منتشر کرده، در عربستان نیز کمبود واحد مسکونی برای قشر کم‌درآمد احساس می‌شود.

دولت عربستان برای پاسخگویی به تقاضای مسکن از سوی طبقه متوسط این کشور باید تا سال ۲۰۱۵بیش از دو میلیون دستگاه واحد مسکونی بسازد.

ریاض برای پاسخگویی به این نیاز قرار است تا سال ۲۰۲۰ هر سال ۱۶۳ هزار دستگاه خانه ساخته بسازد که سرمایه لازم برای اجرای این طرح ده ساله بالغ بر ۳۲۰ میلیارد دلار است.

خانه‌سازی یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان‌سازی در این کشور را تشکیل می‌دهد و در حال حاضر ۷۵ درصد فعالیت‌های ساختمان‌سازی مربوط به ساخت منازل مسکونی است.

حجم سرمایه‌گذاری در بخش املاک عربستان در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ بالغ بر ۴۳ میلیارد دلار بوده است، اما کارشناسان این رقم را در مقایسه با نیاز طبقه متوسط این کشور اندک می‌دانند.

براساس این گزارش، یکی از مشکلات بخش املاک این کشور آن است که شرکت‌های ساختمانی بیش از اندازه بر ساخت‌وساز خانه‌های مجلل و گران قیمت تمرکز دارند و نسبت به تقاضای اقشار کم‌درآمد جامعه توجهی نشان نمی‌دهند.