گروه مسکن- مهدیس فرقانی: این روزها به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم، بیشتر خریداران به سمت خرید واحدهای مسکونی چند سال ساخت که میانگین قیمت آنها پایین‌تر از 100 میلیون تومان است، هدایت شده‌اند.

بسیاری از مشاوران املاک فعال در رابطه با این مساله توافق نظر دارند و اظهار می‌کنند: در زمان فعلی رکود در بازار خرید و فروش مسکن باعث کاهش قیمت اغلب واحدهای مسکونی در تهران شده است. در اکثر مناطق قیمت اعلام شده از سوی مالکان برای هر متر مربع کمتر از ۲ میلیون تومان است، اما در این بین بیشتر ملک‌های فروشی در محله‌های شمال تهران به خاطر موقعیت منطقه‌ای از قیمت بالای ۲ میلیون تومان برخوردار هستند و به همین خاطر واحدهایی با نرخ کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان به ندرت پیدا می‌شود.
از سوی دیگر اغلب واحدهایی که قیمت فروش آنها حداکثر 100 میلیون تومان است، چند سال ساخت هستند و بیشتر آنها از امکاناتی مانند پارکینگ و انباری بهره مند هستند. یک مشاور املاکی در این باره گفت: اکثر خریداران این دسته از واحدهای مسکونی افرادی هستند که بودجه زیادی برای خرید ندارند و با استفاده از امتیاز چند سال ساخت بودن این ملک‌ها را خریداری می‌کنند و حتی برخی از خریداران با بازسازی جزئی وضعیت ساخت واحد را بهبود می‌بخشند.
ستون امروز نبض بازار به نقل از سامانه ایران فایل به معرفی تعدادی از واحدهای مسکونی واقع در تهران با قیمت کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان پرداخته است که جزئیات بدین شرح است:
- یک واحد مسکونی 50 متری نوساز واقع در خیابان
نظام آباد با قیمت پیشنهادی متری یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از سوی مالک اعلام شده است.
- در محدوده نارمک یک واحد مسکونی 32 متری یک سال ساخت و با امکاناتی از جمله پارکینگ و انباری با قیمت پیشنهادی متری یک میلیون و 500 هزار تومان تعیین شده است.
- از سوی دیگر علاوه براین در منطقه فرمانیه برای یک ملک ۲ سال ساخت که فاقد پارکینگ و انباری است ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به عنوان نرخ پیشنهادی فروش اعلام شده است.
- همچنین در غرب تهران یک ملک مسکونی 50 متری، یک سال ساخت در منطقه پونک با قیمت پیشنهادی متری یک میلیون و 800 هزار تومان به بازار فروش عرضه شده است که این نرخ با قیمت واحد مسکونی نوساز در همین محدوده برابری می‌کند، البته این فایل فروشی بدون پارکینگ و انباری است.
- در عین حال در منطقه هفت تیر یک واحد مسکونی با عمر بنای ۱۴ سال ساخت و ۶۸ متر مربع با قیمت ۹۱ میلیون تومان ( متری یک میلیون و ۳۳۰ هزار تومان ) برای فروش پیشنهاد شده است.
- از طرف دیگر ملکی با متراژ 45 متر مربع و امکاناتی از قبیل پارکینگ و انباری، متری یک میلیون و 300 هزار تومان از سوی مالک تعیین شده است.
- علاوه بر این، نرخ اعلام شده یک واحد مسکونی واقع در کارگر جنوبی با ۶۷ متر مربع، ۶ سال ساخت و بدون پارکینگ و انباری با قیمت فروش متری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از سوی مالک به بازار عرضه شده است.