رقم عجیب از میزان تحویل مسکن مهر

گروه‌مسکن-‌در شرایطی‌که وزارت مسکن و شهرسازی تاکنون آماری از میزان واحدهایی که تا پایان سال جاری در قالب مسکن مهر به بهره‌برداری می‌رسد، ارائه نداده است؛ اما رییس هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان کشور اعلام کرده تا پایان سال ۸۹ قرار است ۵۰۰ هزار واحد مسکونی از طریق مسکن ۹۹ ساله تولید شود. همزمان برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که امتناع وزارت مسکن از آمار دقیق هدف گذاری تولید مسکن مهر تا پایان سال جاری به دلیل عدم ایجاد انتظار در مردم است تا در صورتی که واحدها برخلاف برنامه‌ریزی‌ها به مرحله احداث نرسیدند وزارت مسکن نزد مردم بد قول نشود.

در این بین ایرج رهبر با بیان اینکه تا پایان سال جاری ۸۰۰ هزار تا یک میلیون واحد مسکونی به مرحله بهره‌برداری می‌رسد به ایسنا گفت: از این میزان حدود ۵۰۰ هزار واحد مربوط به طرح مسکن مهر است و سایر واحدها شرایطی به غیر از طرح مسکن مهر دارند.

رهبر با بیان اینکه در سال های گذشته این تعداد واحد مسکونی تولید نشده است، گفت: در شرایط فعلی در حوزه ساخت و ساز با رکود روبه‌رو نیستیم، اما در بخش خرید و فروش مسکن تا حدودی رکود داریم.

وی با بیان اینکه طرح مسکن مهر در کاهش قیمت‌ها بی‌تاثیر نبوده است تصریح کرد: در سال‌های گذشته بر اثر اجرای طرح مسکن مهر افزایش قیمت زمین منتفی شد و در نتیجه افراد غیرمتخصص که وارد حوزه شده بودند، خارج شدند.

رییس کانون سراسری انبوه سازان با تاکید بر اینکه سود سرمایه‌گذاری در بخش مسکن کاهش یافته است، اظهار کرد: سود بخش مسکن به دو قسمت افزایش قیمت زمین و بخش اعیانی تقسیم می‌شود که سود بخش اعیان همیشه متعارف و معقول بوده است.

رهبر ادامه داد: افزایش قیمت زمین سودی به انبوه سازان نمی‌رساند، زیرا همزمان با افزایش قیمت ملکشان باید زمینی را با همان قیمت برای ساخت‌وساز تهیه کنند.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به اینکه کلیه واحدهای مسکونی طرح مسکن مهر توسط انبوه سازان ساخته می‌شود، خاطرنشان کرد: بنا به طرح مسکن مهر ۱۹۲ هزار واحد باید در اطراف و شهرهای جدید شهر تهران ساخته شود که احداث ۷۰ درصد آن آغاز شده است.

وی با بیان اینکه ساخت‌وسازهای انبوه باید توسط کسانی که رتبه انبوه‌سازی دارند انجام شود، اظهار کرد: تعاونی‌ها در صورتی می‌توانند خودشان اقدام به ساخت‌وساز کنند که در هیات‌مدیره آنها مهندس فنی حضور داشته باشد در غیر این صورت باید با انبوه سازان قرارداد امضا کند.