سپاه به مسکن‌ مهر کمک می‌کند

عکس: نگار متین‌نیا

باب گفت‌وگوی پرویز فتاح مدیرعامل فعلی بنیاد تعاون سپاه با مسوولان وزارت مسکن شاید خیلی زودتر از این باز شده بود.

فتاح در روز معارفه وزیر مسکن دولت دهم، مشاور ارشد رییس‌جمهور را برای تنفیذ حکم علی نیکزاد همراهی کرد فتاح: «...طی چند روز گذشته جلسه‌ای را هم با وزیر مسکن و معاونان ایشان داشتیم و گفتیم شما به ما اجازه برخورداری از مزایای مسکن مهر را بدهید یعنی زمین و تسهیلات، ولی ما خودمان زحمت ساخت آن را می‌کشیم و در نهایت مقرر شد که ما علاوه بر این‌که برای کارکنان سپاه مسکن مهر می‌سازیم تعدادی هم برای کمک به دولت بسازیم» گروه مسکن- فرید قدیری: وزارت مسکن درصدد است تکه‌های بزرگی از پروژه مسکن مهر را به «شرکت‌های ساختمانی دارای توانایی قابل‌توجه» واگذار کند تا مسوولیت هر سازنده در این پروژه قدیمی از ظرفیت جزیی ۲۰۰ تا ۳۰۰ واحد - حجم قراردادهای کنونی اغلب انبوه‌سازان- به حداقل ۲۰ هزار واحد مسکونی ارتقا یابد. به این منظور از چند روز پیش، مذاکره با بنیاد تعاون سپاه در اتاق تصمیم‌گیری مسکن‌مهر به جریان افتاده است.

پرویز فتاح وزیر سابق نیرو که هم‌اکنون مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه است از امکانات ویژه در گروه ساختمانی وابسته به بنیاد می‌گوید که قادر است در فاصله کوتاهی حجم زیادی از واحدهای مسکونی‌مهر را با امکانات قابل قبول ساخته و تحویل متقاضیان دهد.

وزارت مسکن طی چند ماه اخیر توانسته برای ساخت بیش‌از ۹۰ هزار واحد مسکونی‌مهر با دو شرکت‌ از وزارت دفاع، یک انبوه‌ساز ایرانی دارای تجربه ساخت ۱۰ هزار واحد در ونزوئلا و همچنین سه شرکت ساختمانی از کره و ترکیه تفاهم‌نامه امضا کند.

این در حالی است که هم‌اکنون ۲۵۰ هزار واحد در زمین‌های ۹۹ساله توسط حداقل ۲۰۰ سازنده جزء در حال ساخت است.

گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد از محتوای مذاکره اولیه مقامات بنیاد تعاون سپاه با مسوولان مسکن‌مهر حاکی است، ظرفیت همکاری مشترک در حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی قرار است تعریف و به اجرا گذاشته شود. هرچند هنوز گفته‌های رسمی، این رقم و همچنین ارزش قرارداد احتمالی را تعیین و مشخص نکرده است.

باب گفت‌وگوی پرویز فتاح مدیر عامل فعلی بنیاد تعاون سپاه با مسوولان وزارت مسکن شاید خیلی زودتر از این باز شده بود. فتاح در روز معارفه وزیر مسکن دولت دهم، مشاور ارشد رییس‌جمهور را برای تنفیذ حکم علی نیکزاد همراهی کرد و زمانی‌که با مجتبی ثمره هاشمی بعد از علی نیکزاد و محمد سعیدی‌کیا وارد سالن اجتماعات وزارت مسکن شد این شائبه به‌وجود آمد که احتمالا وزیر سابق قرار است در مقام یکی از معاونت‌های وزارت مسکن مشغول به کار شود.

فتاح اخیرا در گفت‌وگو با ایران- رسانه مکتوب دولت- درباه علت تصمیم برای کمک‌رسانی ‌به مسکن مهر این‌طور گفته است: «جالب است بدانید آقای رییس‌جمهور هفته پیش از من سوال کردند که آیا می‌شود از توان مهندسی شرکت‌های بنیاد تعاون سپاه در مسکن‌مهر کمک گرفته شود؟ و اتفاقا طی چند روز گذشته جلسه‌ای را هم با وزیر مسکن و معاونان ایشان داشتم و در نظر داریم طی چند روز آینده توافقنامه‌ای را با وزیر مسکن و شهرسازی به امضا برسانیم. بحث ما این است که پاسداران عزیز نیز جزو مردم این مملکت هستند و حق دارند از مزایای مسکن مهر که با این وسعت در حال اجرا است استفاده کنند؛ آقای رییس‌جمهور و وزیر مسکن هم استدلال ما را پذیرفتند، البته ما گفتیم شما به ما اجازه برخورداری از مزایای مسکن مهر را بدهید یعنی زمین و تسهیلات، ولی ما خودمان زحمت ساخت آن را می‌کشیم و در نهایت مقرر شد که ما علاوه بر اینکه برای کارکنان سپاه مسکن مهر می‌سازیم تعدادی هم برای کمک به دولت بسازیم.»

مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه همچنین از فعالیت ۲۴ شرکت ساختمانی در بنیاد خبر داده است و اینکه یکی از وظایف اصلی بنیاد طبق اساسنامه آن احداث مسکن است. وی در این باره گفته است: «فکر می‌کنم بنیاد تعاون سپاه تنها دستگاهی باشد که تمام کشور را تحت پوشش مدیریت مسکن خود دارد، یعنی برای کارکنان خود در تمام کشور مسکن می‌سازد آن هم به وسعت کل کشور و آن به خاطر ماهیت خود سپاه است، زیرا کارکنان سپاه در همه شهرستان‌ها هستند.»