دنیای اقتصاد- افزایش حمایت‌های فنی‌ و مالی دولت از پروژه‌ مسکن‌مهر، محور تازه‌ترین تصمیم نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در کارگروه مسکن است. جزئیات این تصمیم که چند روز پیش برای اجرا به امضای معاون اول رییس‌جمهور رسیده از ورود شرکت‌های ساختمانی معتبر وابسته به وزارت دفاع به طرح مسکن‌مهر حکایت دارد؛ طوری‌که دو زیرمجموعه این وزارتخانه متعهد شده‌اند ۵۰ هزار واحد مسکونی با استفاده از مزایا و تسهیلات مسکن مهر ظرف مدت کوتاهی در کشور احداث کنند. بخشی از این واحدها قرار است در استان تهران ساخته شود. حمایت بیشتر از پروژ‌ه‌های ۹۹ساله در دستور کار دولت قرار گرفت

تصمیمات «محرک‌زا» برای مسکن‌مهر

گروه مسکن- فرید قدیری: افزایش حمایت‌های فنی‌ و مالی دولت از پروژه‌ مسکن‌مهر، محور تازه‌ترین تصمیم نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در کارگروه مسکن است.

جزئیات این تصمیم که چند روز پیش برای اجرا به امضا معاون اول رییس‌جمهور رسیده و متن آن روز گذشته در اختیار «دنیای‌اقتصاد» قرار گرفت، از ورود شرکت‌های ساختمانی معتبر وابسته به وزارت دفاع به طرح مسکن‌مهر حکایت دارد؛ طوری‌که دو زیرمجموعه این وزارتخانه متعهد شده‌اند ۵۰ هزار واحد مسکونی با استفاده از مزایا و تسهیلات مسکن مهر ظرف مدت کوتاهی در کشور احداث کنند. بخشی از این واحدها قرار است در استان تهران ساخته شود.

از سوی دیگر دولت به پیشنهاد کارگروه مسکن تصویب کرده است هزینه‌های مربوط به مالیات و بیمه پیمانکاری در کلیه ساخت‌وسازهای مسکن مهر به گونه‌ای محاسبه و دریافت شود که قیمت تمام‌شده هر واحد مسکونی حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کند. در مصوبه جدید آمده است میزان حق بیمه واحدهای احداثی مسکن مهر معادل ۷ هزار تومان به ازای هر مترمربع خواهد بود. این در حالی است که تا پیش‌از این، بیمه پیمانکاری در این پروژه به‌صورت ۸/۷ درصد از ارزش ریالی کل سازه محاسبه می‌شد. به‌این ترتیب هم‌اکنون سهم بیمه ساخت در هر واحد مسکونی‌مهر با متراژ ۹۰ متر مربع از ۲ میلیون و ۱۰۶ هزار تومان به ۶۳۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

همچنین سهم مالیات در این پروژه نیز پیش‌از این حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان به ازای هر متر مربع بوده که این رقم با تصمیم جدید حذف کامل شده است.

روح مصوبه جدید دولت حذف نگاه سرمایه‌ای از مسکن‌مهر است که به‌واسطه آن دستگاه‌هایی نظیر سازمان امور مالیاتی از دریافت هزینه‌های جانبی از ساخت‌وسازهای ۹۹ساله منع می‌شوند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، کارگروه مسکن که مصوباتش حکم تصمیمات هیات دولت را دارد یک امکان تازه نیز برای استفاده از تسهیلات مسکن‌مهر در سایر پروژه‌های ساختمانی ایجاد کرده است که بر مبنای آن احداث حداکثر ۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده مشمول دریافت تسهیلات ۲۰ میلیونی از محل خط اعتباری مسکن‌مهر می‌شود. این تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد باید پرداخت شود.

متن کامل تصویب‌نامه مورخ ۱۳/۲/۸۹ کارگروه مسکن به شرح زیر است:

میزان حق بیمه پیمانکاری و کارگاهی واحدهای احداثی مسکن مهر با رعایت الگوی مصرف مسکن (میانگین زیربنای مفید هفتاد و پنج مترمربع)، به ازای هر مترمربع مبلغ هفتاد هزار ریال تعیین می‌گردد. مرجع تشخیص و اعلام واحدهای یاد شده سازمان‌های مسکن و شهرسازی استان‌ها، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شرکت عمران شهرهای جدید است. سازندگان واحدهای احداثی و پیمانکاری فرعی در قالب طرح مسکن مهر به جز حق بیمه موضوع این بند مشمول پرداخت حق بیمه دیگری نخواهند بود.همچنین سازندگان مسکن مهر که در قالب تفاهم‌نامه سه جانبه مسکن مهر اقدام به ساخت مسکن مهر می‌کنند، مشمول مالیات موضوع ماده (۱۰۴) قانون مالیات‌های مستقیم نمی‌شوند.

به منظور احداث تعداد پنجاه هزار واحد مسکونی، به ستاد سازندگی و خدمت‌رسانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (شرکت صنایع هواپیماسازی (هسا) و قرارگاه خاتم‌الاوصیاء اجازه داده می‌شود از محل خط اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با رعایت ضوابط و مقررات مربوط از تسهیلات بانکی طرح مسکن مهر استفاده کنند.

به موجب این تصویب‌نامه که به تایید معاون اول رییس‌جمهور نیز رسیده است، بانک مسکن باید نسبت به پرداخت تسهیلات به تعداد پنجاه هزار واحد مطابق آیین‌نامه اعطای تسهیلات مسکن مهر موضوع تصمیم نامه شماره ۲۵۷۷۰۳/۴۴۲۴۵ مورخ ۲۳/۱۲/۱۳۸۸ در بافت فرسوده با نرخ ۱۲درصد با استفاده از خط اعتباری مسکن مهر در سال ۱۳۸۹ اقدام ‌کند. توزیع استانی واحدها با هماهنگی وزارت مسکن و شهرسازی انجام می‌شود.

در ادامه متن تازه‌ترین تصویب‌نامه کارگروه مسکن آمده است: بانک‌های عامل که از سال ۱۳۸۶ اقدام به انعقاد قرارداد پرداخت تسهیلات مسکن مهر تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال نموده اند، موظفند براساس تسهیلات تکمیلی تا سقف‌های مندرج در مصوبه یاد شده را از محل ۲۰ درصد تغییر در مانده تسهیلات سهم بخش مسکن تامین و پرداخت کنند.

این تسهیلات در صورت عدم اتمام مراحل ساخت صرفا بعد از سفت‌کاری قابل پرداخت است. نرخ سود علی‌الحساب تسهیلات متمم در دوران مشارکت مدنی ۱۲ درصد و در دوره بازپرداخت و فروش اقساطی شامل نرخ سود ۹ درصد در تهران، ۷ درصد در مراکز استان‌ها و ۴ درصد در سایر شهرها است. یارانه مابه‌التفاوت نرخ تسهیلات پرداختی توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی در بودجه سنواتی پیش‌بینی و تامین می‌شود.

نمایی از پروژه احداث ۲۰ هزار واحد مسکونی مهر در شهرک ابریشم- عکس: دنیای اقتصاد