گروه مسکن- نازنین صالحی: این روزها تولید خانه‌های پیش ساخته به دو دلیل رونق گرفته است. از یک سو وزارت مسکن اعلام کرد، برای احداث یک بنای اضافی روی ساختمان‌های موجود، تسهیلات ارزان قیمت ساخت ارائه می‌دهد و از سوی دیگر رواج بحث زلزله در تهران توجه به ساخت‌وسازهای سبک را بیشتر کرده است. به این دو دلیل، استقبال از استفاده از خانه‌های پیش ساخته افزایش پیدا کرده است.بر این اساس با اینکه کم و بیش عده‌ای بر این باورند که بازار مسکن تقریبا در رکود به سر می‌برد، اما این رکود در مورد خانه‌های پیش ساخته مصداق پیدا نکرده است. متخصصان می‌گویند کمترین هزینه ساخت صنعتی سازی در حال حاضر مترمربعی ۲۸۰ هزار تومان است؛ بنابراین بدون محاسبه هزینه‌های اضافی برای ساخت یک واحد ۷۵ متری ۲۱ میلیون تومان هزینه تمام شده ساخت برآورد می‌شود.

گفته می‌شود با توجه به اینکه دولت شرایطی را فراهم ساخته که امکان ساخت روی ساختمان‌ها فراهم شده است، مردم می‌توانند با کمترین هزینه از این طریق صاحبخانه شوند؛ اما حداکثر هزینه ساخت در صنعتی‌سازی مسکن متر مربع ۴۵۰ هزار تومان است. این اختلاف قیمت به خاطر عایق صدا، گرما و سرما، مقاوم بودن بنادر برابر زلزله و نوع مصالح استفاده در کف ساختمان است، به طوری که به اذعان کارشناسان صرفه‌جویی در این نوع از ساختمان‌ها به حداکثر سقف ممکن افزایش می‌یابد، به نحوی که استفاده از سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی به کمترین سطح ممکن کاهش می‌یاید.متخصصان فروش این نوع سازه‌ها خاطرنشان می‌سازند که با توجه به تاکید بر اصلاح الگوی مصرف از یک طرف و اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها از سوی دیگر، این شیوه از ساخت در آینده‌ای نه چندان دور بیش از پیش با اقبال از سوی مردم روبه رو خواهد شد.آنها همچنین تاکید دارند، با توجه به اینکه این روزها مردم در خصوص زلزله‌خیز بودن کشورمان به خوبی آگاه شده‌اند در نتیجه آنها به ساخت خانه‌های پیش ساخته علاقه‌مند شده‌اند.

البته این متخصصان اذعان دارند در بیشتر کشورهای پیشرفته زلزله خیز، استفاده از این نوع سازه‌ها کاملا امری رایج است و از این رو افرادی که به کشورهای اروپایی یا کشورهایی نظیر ژاپن و مالزی سفر می‌کنند، بیش از پیش به استفاده از سازه‌های پیش ساخته علاقه‌مند می‌شوند.

در همین حال با توجه به اینکه وزن این نوع سازه‌ها یک دهم وزن ساختمان‌های سنتی است، بسیاری از مردم امکان این را دارند که با اتکا به این شیوه از ساخت‌وساز روی پشت‌بام خود ساخت‌وساز کنند.مدیران فروش شرکت‌های تولیدکننده خانه‌های پیش‌ساخته همچنین تاکید دارند، برداشت منفی مردم راجع به این شیوه از ساخت وساز باید تغییر یابد؛ چرا که مردم به غلط تصور می‌کنند که صنعتی سازی همان ساخت کانکس است، این در حالی است که این نوع از سازه‌ها از استحکام بیشتری در مقایسه با شیوه‌های سنتی برخوردار هستند، ضمن اینکه هزینه تمام شده آن هم با شیوه ‌های معمول قابل قیاس نیست.