نایب رییس شورای شهر: جلسه سه‌شنبه بهترین جلسه شورا بود

گروه مسکن- سحر باباخانی: شورای شهر تهران سه شنبه گذشته جنجالی‌ترین جلسه ماه‌های اخیر را در صحن علنی خود پشت سر گذاشت و اعضای شورا و خبرنگاران به برکت حضور شهردار تهران و رییس سازمان نظام مهندسی روز پر خبر و پرحاشیه‌ای را به پایان رساندند. به گزارش دنیای‌اقتصاد، اعطای اولین شناسنامه فنی ساختمان بعد از ۱۷ سال به اولین ساختمان ۳۰۰۰ متری در پایتخت، بهانه اصلی تمامی حاشیه‌ها و انتقادات و پیشنهادات این دو سازمان به یکدیگر بود، ولی بهترین قسمت این جلسه فرصتی بود که بعد از مدت‌ها نصیب اعضای شورای شهر شد تا مشکلات و مسائل مربوط به شهرداری و نظام مهندسی را مستقیما با روسای این دو سازمان در میان بگذارند.

به دنبال این جلسه مقرر شد که روز یکشنبه آینده در صحن غیر علنی شورا، اختلاف نظر‌ها و برنامه‌های جدید شهرداری و سازمان نظام مهندسی مورد بررسی و تعامل قرار بگیرد.

در ادامه تمامی این کشمکش‌ها، اعضای شورا به عنوان میزبان این جلسه پر هیاهو برآورد و ارزیابی‌های متفاوتی را از این برخوردها داشتند.

حسن بیادی، نایب رییس شورا در این باره به دنیای اقتصاد گفت: این جلسه بهترین و سازنده‌ترین جلسه شورای شهر بود؛ چراکه بیشترین نظرات کارشناسی مبادله شد و تمامی اختلاف نظرها و پیشنهادات نیز بین دو سازمان عنوان و مطرح شد.

وی در ادامه افزود: به نظر من هیچ‌کدام از دو سازمان یکدیگر را محکوم نکردند، ولی انتقادات و نظرات کاملا منتقل شد.

خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر نیز بر این باور است که طرح برخی مسائل در صحن علنی درست و به صلاح نیست و نباید برخی مشکلات به مطبوعات و رسانه‌ها کشیده شود، ضمن اینکه تا روز یکشنبه که قرار است کلیه مسائل و مشکلات در صحن غیرعلنی مورد ارزیابی قرار بگیرد نباید اظهار نظر خاصی را در این رابطه منتقل کرد.

رسول خادم، رییس کمیسیون عمران نیز با اشاره به مسائلی که در مورد شهرداری تهران مطرح شد به دنیای اقتصاد توضیح داد که اگر نظام مهندسی تخلفی را در نظر دارد باید با استناد به ضوابط شهرسازی شهرداری تهران آن را عنوان کند و برای طرح هر مساله‌ای از طرفین باید سند و مدرک وجود داشته باشد.

مرتضی طلایی نیز در سمت رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی در نظری مشابه نظر نایب رییس شورا به دنیای‌اقتصاد گفت: متاسفانه رسانه‌ها از مباحثه بین شهرداری و سازمان نظام مهندسی برداشت منفی می‌کنند، ولی به نظر اعضای شورا، این جلسه، مثبت و فضای بحث و گفت‌وگو بود تا در این فضا مشکلات موجود بررسی و حل شود و تعامل لازم به وجود بیاید.

به گفته رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، سازمان نظام مهندسی وظیفه مشخصی در قانون داشته و به عنوان تشکل فنی مسوولیت نظارت بر ساخت‌وسازهای کشور را بر عهده دارد و اگر مشکلی در زمینه ساخت و ساز دیده می‌شود این سازمان باید در کنار شهرداری، فروشندگان و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و... پاسخگو باشد. طلایی در ادامه با بیان این مطلب تاکید کرد: اختلاف نظر بین این دو سازمان بر سرانجام کار است و شهرداری معتقد است که سازمان نظام مهندسی باید اقدامات بیشتری در زمینه تسهیل ساخت و ساز توسط مردم انجام دهد و نظارت مهندسین ناظر کاغذی نبوده و براساس بازدید‌های فنی ارائه شود و سازمان نظام مهندسی نیز توقع دارد که شهرداری همکاری و هماهنگی بیشتری با این سازمان داشته باشد.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا همچنین تاکید کرد: باید این اختلاف نظر‌های کاری هرچه زودتر حل شود؛ چراکه اثرات سوء آن دامن مردم و کشور آسیب‌پذیر ما را خواهد گرفت چراکه در صورت بروز بلایای طبیعی مانند زلزله، عدم توجه به ساخت‌وسازهای استاندارد باعث تخریب‌های جبران‌ناپذیری می‌شود. وی در پایان تصریح کرد که به جای تمرکز بر خروج جمعیت باید بر بالا بردن کیفیت ساخت‌وسازها در داخل شهر توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.