استقبال شهرداری‌ها از استانداردسازی مصالح‌ساختمانی

انتشار لیست تولیدکنندگان مصالح ‌ساختمانی استاندارد توسط موسسه استاندارد تهران، باعث شده شهرداری‌ها عملیات صدور پایان‌کار را به تایید مصالح استاندارد منوط کنند. کتاب معرفی تولیدکنندگان مصالح ساختمانی استاندارد هم‌اکنون در بین شهرداری‌های استان تهران و دستگاه‌های اجرایی توزیع شده و استقبال خوبی از آن به عمل آمده است.

در شهر تهران، رییس شورای اسلامی‌شهر تهران با ابلاغ موضوع به شهرداری تهران خواستار اجرایی شدن این اقدام استاندارد در مناطق شهرداری پایتخت شد و همزمان محمد‌باقر قالیباف شهردار تهران با ارجاع موضوع به معاونت شهرسازی خواستار توزیع کتاب استاندارد در بین تمامی‌مناطق شهرداری شده است. شورای اسلامی‌شهر تهران در سال گذشته نیز مصوبه‌ای در همین رابطه داشت که در تعدادی از مناطق، مهر اجباری بودن استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در پروانه‌های صادره الزامی شد.

همچنین معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران نیز با بیان اینکه همه مصالحی که در ساختمان به کار می‌رود مانند آهن، بتن‌آماده، میلگرد، کاشی، سرامیک، لوله‌های تاسیساتی و مصالح سفت کاری و نازک کاری حتما باید تاییدیه موسسه استاندارد را داشته باشند، از اقدام انجام گرفته توسط اداره کل استاندارد تهران استقبال کرد. هیربد معصومی‌ تصریح کرد: استفاده از مصالح استاندارد و نظارت بر استفاده از انواع مصالح از راهکارهای مهم برای ارتقای کیفیت ساخت و ساز است. به گفته معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، در نظر است در چند نقطه شهر تهران برای عرضه مصالح ساختمانی استاندارد مکان‌هایی مشخص شود تا شهروندان برای خرید مصالح استاندارد به این مکان‌ها مراجعه کنند.

بر اساس این گزارش، شهرداری کرج نیز با توجه به سوابق قبلی موضوع در این شهرداری، با ابلاغ بخشنامه‌ای به مناطق ده‌گانه خود از آنها خواسته است با توجه به اهمیت رعایت استانداردهای مصالح ساختمانی استاندارد، با ارائه یک نسخه از کتاب معرفی تولیدکنندگان مصالح‌ ساختمانی استاندارد به کلیه متقاضیان پروانه ساختمانی، تعهدنامه موجود در کتاب فوق را نیز از متقاضی جواز ساختمانی اخذ و پروانه‌های ساختمانی صادره را ممهور به مهری نمایند که صدور پایان‌کار ساختمانی منوط به مصرف مصالح ساختمانی استاندارد است.

مشاور موسسه‌ استاندارد: مقاوم‌سازی اصل شد

از طرفی علی اصغر کیهانی، مشاور مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران در این زمینه گفت: اقدام انجام گرفته از سوی اداره کل استاندارد برای معرفی مصالح ساختمانی استاندارد با چاپ و توزیع این کتاب مرحله نهایی تحقق اهداف مصوبه هیات وزیران در بخش کنترل بخش مصرف است و در آینده این کار با شکل بهتری ادامه خواهد داشت.

به گفته کیهانی استقبال خوب دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها و شهروندان از این اقدام استاندارد، نشان می‌دهد که مقاوم‌سازی به عنوان یک اصل مورد پذیرش جامعه است و مردم به نام استاندارد اطمینان کامل دارند.

کیهانی درباره واحدهای معرفی شده در این کتاب گفت که واحدهای معرفی شده و مشخصات و اطلاعات آنها براساس اطلاعات موجود در سیستم کامپیوتری اداره کل استاندارد جمع‌آوری شده و چنانچه این اطلاعات از سوی واحدها تکمیل شود، امکان ارائه اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری از واحدهای تولیدی در چاپ‌های بعدی وجود دارد. به گفته مشاور مدیر کل استاندارد تهران حتی تولیدکنندگانی که در سایر استان‌های کشور برای تولید مصالح ساختمانی گواهینامه استاندارد دریافت داشته‌اند و تولیدات آنها در استان تهران به‌صورت رسمی‌توزیع می‌شود، می‌توانند با مکاتبه با اداره کل استاندارد تهران و معرفی یکی از نمایندگی‌های توزیع خود در تهران، در این کتاب حضور داشته باشند و منعی برای هیچ یک از تولیدکنندگان دارای نشان استاندارد برای حضور در این کتاب وجود ندارد. به گفته کیهانی، این اقدام بدون اخذ هیچگونه وجهی از تولیدکنندگان معرفی شده انجام می‌گیرد و در جهت سیاست‌های ترویجی استاندارد ادامه خواهد داشت.