آیا موانع تکنیکی سر راه صدور شناسنامه‌فنی رفع شده است؟

گروه مسکن - لیلا درخشان: طرح صدور شناسنامه فنی ساختمان زمستان سال۸۷ در تهران برای سازه‌های با زیربنای ۳۵۰۰ مترمربع به اجرا گذاشته شد، اما درست یک سال بعد به دلیل اختلاف بین اضلاع مثلث ایجادکننده شناسنامه، طرح تعلیق شد. وزارت مسکن، سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران بانی صدور شناسنامه فنی بودند که بر این اساس، یک دفترچه همراه با پروانه ساختمانی به مالک سازه تحویل می‌شد و مهندس ناظر وظیفه داشت در هر مرحله از ساخت، موارد انجام شده را در دفترچه قید کند و صلاحیت فنی کار انجام شده را نیز تایید کند.روندی که به‌واسطه صدور شناسنامه فنی در ساخت‌وساز ایجاد شده بود، از نگاه مهندسان ناظر هزینه‌بر بود و به همین دلیل شهرداری تهران به‌خاطر سرپیچی مهندسان از عمل به مفاد شناسنامه، یک طرفه و بدون هماهنگی با دو ضلع دیگر مثلث، در زمستان سال ۸۷، ناگهان حکم تعلیق شناسنامه فنی را صادر کرد.بعد از این تعلیق، مدیرکل وقت سازمان‌های نظام مهندسی در وزارت مسکن باز بدون اطلاع قبلی و بدون اشاره به فرجام اختلاف‌نظرها، در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد، از صدور ۱۶ هزار دفترچه اطلاعات ساختمان در کشور و حدود دو هزار شناسنامه فنی برای واحدهای نوساز خبر داد. شناسنامه‌هایی که هنوز توسط فعالان ساختمانی حتی رویت هم نشده است!

این در حالی است که امروز قرار است در مراسمی با حضور مقامات شهری تهران و وزیر مسکن و همچنین مسوولان نظام مهندسی ساختمان تهران، جزئیاتی از صدور نخستین شناسنامه فنی ساختمان تشریح شود.

اکنون طرح صدور شناسنامه فنی به دلیل ابهامات متعددی که وجود دارد، با چند پرسش اساسی روبه‌رو است:

اول اینکه، چرا دو سال پیش، صدور شناسنامه فنی تعلیق شد؟ اگر مبنای کارشناسی پشت‌سر طرح وجود داشت، چرا عوامل یا همان اضلاع مثلث، اجازه تعلیق کار را دارند؟

دوم اینکه، قرار بود تا پایان سال ۸۷، صدور شناسنامه فنی برای کلیه ساخت‌وسازهای تهران اجباری شود. آیا این اتفاق افتاده است یا اینکه قرار است بیفتد؟

سوم اینکه، چه ضمانتی وجود دارد که چند روز بعد از مراسمی که امروز برای صدور اولین شناسنامه فنی آغاز می‌شود، دوباره روند صدور با توقف روبه‌رو نشود؟

چهارم اینکه، آیا در فاز جدید صدور شناسنامه فنی ساختمان، مشکلات و موانعی که قبلا وجود داشت، رفع شده است؟

پنجم اینکه، مهم‌ترین عامل بازدارنده در صدور شناسنامه فنی، بحث هزینه‌بر بودن این اقدام برای مهندسان ناظر بود. حال آیا، این مشکل برطرف شده است؟ به عبارت دیگر آیا دستمزد مهندسان ناظر برای نظارت بر تکمیل دفترچه یا همان شناسنامه فنی ساختمان قرار است افزایش پیدا کند؟