مریم علیزاده
نبض بازار «دنیای‌اقتصاد» از این هفته امکان تازه‌ای برای مخاطبان خود ایجاد کرده که به‌واسطه آن می‌توان، قیمت‌ طبیعی و عرف املاک مسکونی در هر منطقه از تهران را تا حدودی تشخیص داد.

ملک کالایی است که به‌خاطر فاکتورهای متنوعی که در آن بکار رفته، قیمت واحد و مشخصی ندارد. به عبارت ساده‌تر، دو ملک مسکونی به ظاهر شبیه هم در یک محله، می‌تواند به لحاظ ارزش، بسیار متفاوت از هم باشد. چون نوع مصالح، کیفیت ساخت، معماری سازه، نمای ظاهری، موقعیت قرارگیری در ابتدا یا انتهای محله، نقشه داخلی، طراحی داخلی، نوع طبقه، تراکم واحد و صدها فاکتور ریز و درشتی که به‌واسطه آن می‌توان قیمت معاملاتی ملک را تعیین کرد، در هر ملک اندازه‌ها و ابعاد خاص خود را دارد. به همین خاطر، اغلب متقاضیان خرید مسکن یا مالکان واحدهای فروشی با چالشی به‌نام تعیین قیمت روبه‌رو می‌شوند.
بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی اینترنتی املاک و مستغلات تحت عنوان سامانه ایران‌فایل این مشکل را تا حدودی حل کرده است. سامانه ایران‌فایل بعد از دریافت پیشنهادهای قیمتی از سوی بنگاه‌های مسکن یا مالکان املاک فروشی، آن را با قیمت‌های سطح منطقه و همچنین ارزش معاملاتی املاک مشابه - قیمت قطعی فروش - مقایسه می‌کند و با کارشناسی‌هایی که نسبت به قیمت مورد نظر انجام می‌دهد و بعد از محاسبات آماری، نظر خود را روی قیمت پیشنهادی با رنگ‌آمیزی آن قیمت، اعلام می‌کند!حال در صورتی که قیمت‌ پیشنهادی از میانگین قیمت‌های منطقه، خیلی بالا - گران- باشد، مشخصات آن ملک به رنگ قرمز در سامانه معرفی می‌شود. اگر قیمت طبیعی و نزدیک به عرف قیمت منطقه باشد، مشخصات ملک به رنگ مشکی منعکس می‌شود و اگر قیمت پیشنهادی از میانگین قیمت‌های منطقه پایین‌تر باشد، مشخصات به رنگ سبز در سایت سامانه نوشته خواهد شد. این کارشناسی قیمت، روی کلیه املاکی که برای آگهی فروش در سامانه ایران‌فایل ثبت می‌شود، انجام خواهد شد.نبض بازار نیز به نقل از سامانه ایران‌فایل به نشانی www.iranfile.ir قیمت‌های سبز و قرمز در هر منطقه از تهران را هفته‌ای یک بار برای اطلاع مخاطبان خود منتشر می‌کند. پرواضح است، همان‌طور که قیمت‌ها در بازار مسکن براساس قاعده و قانون بخصوصی تعیین نمی‌شود، اعلام قیمت‌های بالا یا پایین نیز صرفا یک برآورد است که قطعا فعالان بازار نباید به آن استناد قطعی کنند، بلکه مطالعه و پرسش از مشاوران املاک نیز ضروری است.