مریم علیزاده
تهران از جمله معدود شهرهایی است که قیمت مسکن در محله‌های مختلف آن نوسان زیادی دارد. به‌طوری که فاصله قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در جنوب و شمال تهران، بعضا به بالای یک میلیون‌ تومان می‌رسد.

برخی مشاوران املاک می‌گویند بخشی از این اختلاف قیمت تحت تاثیر موقعیت محله‌ها است. برخی دیگر می‌گویند سبک زندگی در مناطق مختلف تهران بسیار با یکدیگر متفاوت است که همین مساله روی قیمت مسکن تاثیر زیادی دارد.
از سوی دیگر، این سناریو درباره روش تعیین قیمت مسکن در تهران مطرح است که قیمت‌ها بر اساس میزان درآمد خانوارها در محلات مختلف شهر تعیین می‌شود. به این معنی که هر چقدر از جنوب به شمال تهران پیش‌ می‌رویم، قیمت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، هرچند نمی‌توان واقعیت نوسان و فاصله شدید قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران را منکر شد، اما این روزها موج کاهش قیمت مسکن که از سال گذشته وارد بازار مسکن شد و اثرات آن هنوز در تهران وجود دارد، عملا قدرت نوسان ارزش معاملاتی املاک را فلج کرده است. در حال حاضر، نرخ فروش واحدهای مسکونی در غرب و شرق تهران تقریبا شبیه به یکدیگر است.
همچنین اوضاع قیمت‌ها در شمال تهران تحت تاثیر فضای روانی حاکم در بازار مسکن و انتظار عمومی که درباره کاهش قیمت وجود دارد، برخلاف گذشته است.
مشاوران املاک در برخی محله‌های شمال تهران در این باره به دنیای‌اقتصاد می‌گویند: خریداران با مشاهده قیمت‌های بالا، اغلب تصمیم می‌گیرند در مناطق شمال غرب تهران که هم به لحاظ موقعیت تقریبا شبیه شمال شهر است و هم ویژگی‌های بهتری دارد، ساکن شوند که این اتفاق باعث شده مالکان واحدهای فروشی در شمال تهران برای جلوگیری از این مهاجرت قیمت‌ها را پایین بیاورند.
به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، در حال حاضر متوسط قیمت مسکن در شهر تهران تقریبا نسبت به اواخر سال گذشته ثابت بوده و در حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در نوسان است.
در غرب تهران نظیر محله‌های پونک، بلوار فردوس و آریا‌شهر نیز هر مترمربع واحد مسکونی نوساز بین یک میلیون و 700 هزار تا نهایت 2 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. در شمال پایتخت نیز این قیمت‌ها در حدود 3 میلیون تومان در نوسان است.