تخریب کلنگی‌ها متری ۴ تا ۶ هزار تومان هزینه دارد

هزینه تخریب را از آهن‌آلات قراضه ساختمان در آورید گروه مسکن- لیلا درخشان: این روزها در آستانه رونق فعالیت‌های ساختمانی، بازار تخریب ملک کلنگی پرتردد شده است.

تخریب خانه‌های قدیمی در تهران از آنجا که زمین در این شهر کمیاب است، شتاب گرفته است به همین دلیل یکسری شرکت‌های ساختمانی حوزه فعالیت‌شان را روی تخریب متمرکز کرده‌اند.

بازار تخریب، دارای قیمت‌های مشخصی است. برخی از این شرکت‌ها هزینه تخریب را مترمربعی ۴ هزار تا نهایت ۶ هزار تومان عنوان می‌کنند و می‌گویند حداکثر ظرف ۳۰ روز کل عملیات تخریب به پایان خواهد رسید.

نکته جالبی که در ماجرای تخریب ساختمان‌های کلنگی وجود دارد، ارزش ریالی آهن‌آلات موجود در این نوع ساختمان‌ها است. برخی از تخریب‌چی‌ها حاضرند به ازای دریافت آهن‌آلات قراضه، ساختمان را رایگان تخریب کنند.

هم‌اکنون بازار تخریب خانه‌های کلنگی و بتنی تقریبا داغ است و این مساله بیانگر این است که بازار مسکن کم‌کم در حال رونق است.

شرکت‌های تخریب ساختمان می‌گویند در سال گذشته به دلیل رکود بازار مسکن از یک طرف و کاهش شدید قیمت مسکن از طرف دیگر، تقاضا برای تخریب خانه‌های کلنگی بسیار کم بود و همین امر باعث کسادی بازار این نوع شرکت‌ها شده بود؛ این در حالی است که در شرایط فعلی به دلیل اینکه به اصطلاح آنها، بازار مسکن اندکی جان گرفته است، اوضاع این شرکت‌ها نیز رونق گرفته است.

اما تعرفه تخریب ساختمان به مولفه‌های مختلفی بستگی دارد و بسته به اینکه ساختمان کلنگی یا بتنی باشد دستمزد تخریب متفاوت است.

البته بررسی خبرنگار دنیای‌اقتصاد از بازار تخریب حاکی از آن است که برخی از شرکت‌ها به صورت تهاتر با مالکین وارد معامله می‌شوند و براین اساس به جای اخذ دستمزد تخریب، آهن‌‌آلات ساختمان را خریداری می‌کنند.

به عنوان مثال، در یک ساختمان کلنگی ۵ طبقه که هر طبقه آن دارای یک واحد ۲۰۰ متری است حدود۱۲۰ شاخه آهن وجود دارد که اگر هر شاخه‌ای ۸۰ هزار تومان محاسبه شود کمتر از ۱۰ میلیون تومان قیمت تمام شده آهن این نمونه از ساختمان خواهد بود. این درحالی است که اگر آهن‌‌آلات این نوع ساختمان خریداری نشود در مقابل، تعرفه کلی تخریب ساختمان هزار متری که برش‌کاری نداشته باشد، حدود ۵ میلیون تومان محاسبه می‌شود.

بر اساس اظهارات شرکت‌های تخریب ساختمانی ۵۰۰ هزار تومان مابه‌التفاوت دستمزد ساختمانی است که احتیاج به برشکاری داشته باشد.

بنا به اذعان این شرکت‌ها در این صورت با توجه به اینکه میانگین دستمزد تخریب واحدهای کلنگی در حدود مترمربعی ۵ هزار تومان است، بسته به توافق مالک و شرکت‌های تخریب ساختمان، مابه‌التفاوت قیمت آهن و دستمزد تخریب، محاسبه و به هر یک از طرفین پرداخت خواهد شد.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، این شرکت‌ها اذعان دارند در صورتی که مقرر شود در مقابل دستمزد تخریب، آهن‌‌آلات خریداری نشود در این صورت در مقابل برای تخریب هر متر مربع ساختمان کلنگی ۴ هزار و ۵۰۰ تومان و برای تخریب هر مترمربع آپارتمان بتنی نیز در حدود ۶ هزار تومان دستمزد اخذ می‌شود.

گفته می‌شود این شرکت‌ها در کمتر از یک ماه اقدام به تخریب یک ساختمان کلنگی هزار متری می‌کنند که در این بین، شرکت‌ها شخصا مسوولیت بیمه کردن کارگران ساختمانی را به عهده خواهند گرفت و از این رو اگر در فرآیند تخریب اتفاق ناگواری برای کارگران ساختمانی رخ دهد مسوولیت آن متوجه مالک نخواهد بود.