گروه مسکن- سحر باباخانی: مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران درباره رشد خیره‌کننده احداث مسکن در اولین ماه سال جاری گفت: آمارهای ساختمانی نشان می‌دهد رونق بخش مسکن شروع شده و مردم به سرمایه‌گذاری بلندمدت در این زمینه روآورده‌اند. فریدون درویش‌زاده تصریح کرد: رشد ۷۷ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در فروردین امسال در شرایطی که دو هفته اول سال تقریباً کشور تعطیل بوده، قابل تامل است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران -وابسته به شهرداری- دیروز در جمع خبرنگاران با انتقاد از نحوه مدیریت مسکن‌مهر به دولت پیشنهاد کرد به جای ساخت‌وساز در بیابان‌ها، مسکن‌مهر را در بافت‌های فرسوده دنبال کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران معتقد است، در صورتی که پروژه مسکن مهر با طرح نوسازی بافت‌های فرسوده یکسان و همراه شود دولت می‌تواند به جای ساخت‌و‌ساز در بیابان‌هایی که نیاز به تامین شبکه آب، برق، گاز، تلفن و ... دارد از امکان توسعه ساخت‌و‌ساز در داخل شهر تهران بهره‌مند شده و در مناطقی این طرح را به اجرا درآورد که از تمامی این امکانات و زیرساخت‌ها برخوردار است و به گروه‌هایی خدمت‌رسانی کند که مانند مسکن مهر به نوسازی منازل خود نیازمندند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، فریدون درویش‌زاده در جمع خبرنگاران گفت: آمار پروانه‌های صادره در فروردین ماه سال ۸۸ در شهر تهران، برابر با ۳۱۷۶ مجوز بوده که از این تعداد ۵۶۲ پروانه برای نوسازی بافت‌های فرسوده دریافت شده است و این نشان‌دهنده رکود بالای ساخت‌و‌ساز در سال گذشته است، ولی در فروردین سال ۸۹ در تهران ۵۶۱۷ پروانه صادر شده که از این تعداد ۱۱۳۶ فقره تحت عنوان نوسازی بافت‌های فرسوده اخذ شده و این پیشرفت نشان‌دهنده رشد۷۷ درصدی صدور پروانه و رشد۱۰۲ درصدی پروانه‌ها در نوسازی بافت‌های فرسوده در شروع سال‌ جدید است.

وی در تحلیل این آمار گفت: رشد تصاعدی تقاضا برای نوسازی بافت‌های قدیمی شهر نشان‌دهنده علاقه مردم به این طرح و حمایت همه جانبه آنها است و همین مساله موفقیت نوسازی بافت‌های فرسوده را تضمین می‌کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی بر این باور است که رونق بخش مسکن از فروردین ماه شروع شده و همین مساله نشان‌دهنده تشویق مردم به ساخت‌و‌ساز و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در این زمینه است.

تسهیلات جدید برای نوسازی

درویش‌زاده در ادامه یادآور شد: ۸۴ درصد ساخت‌و‌ساز مسکن در تهران از جنس تخریب و نوسازی بوده و این به معنای آغاز رونق ساخت در این حوزه است، ولی با این وجود نهضت ساخت‌و‌ساز باید توسط مشارکت مستقیم مردم و انبوه‌سازان کلید بخورد.

وی با اشاره به بسته‌های تشویقی در نظر گرفته شده برای مردم و بخش خصوصی گفت: وام یک‌میلیونی برای تخریب واحد‌های فرسوده، ودیعه ۱۰ میلیونی اجاره مسکن که در گذشته پرداخت آن بر عهده سازمان نوسازی بود، ولی به تازگی وزارت مسکن و شهرسازی پیگیری پرداخت آن را بر عهده گرفته و به صورت قرض‌الحسنه و بازپرداخت ۲ ساله ارائه می‌شود به همراه وام ۲۰میلیونی ساخت و نوسازی از جمله تسهیلاتی است که در سال جدید بر آن تاکید شده است ضمن اینکه در یک بسته تشویقی ویژه قصد داریم برای تضمین سرمایه‌گذاری انبوه‌سازان، در صورت اتمام پروژه نوسازی، واحدهای بازسازی‌شده را خریداری کرده و پس از مدتی مجددا به افرادی که در بافت فرسوده ساکنند و قدرت مالی لازم را برای مشارکت در این پروژه ندارند واگذار کنیم.

درویش‌زاده همچنین با اشاره به آمار صدور پروانه‌های ساختمانی فروردین ماه تاکید کرد: برای اولین بار تعداد پروانه‌های نوسازی در فروردین ۸۹ برابر با نرخ رشد کل سال ۸۸ بوده و با در نظر گرفتن ۱۳ روز تعطیلی در این ماه، این برآورد پیشرفت قابل توجه نوسازی و ساخت‌و‌ساز را نشان می‌دهد.

استفاده از زمین‌های ذخیره

مدیرعامل سازمان نوسازی همچنین با اشاره به بررسی طرح‌های تفصیلی در سال جدید گفت: در سال ۸۸، ۱۷ سند راهبردی با موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده پایتخت تنظیم شد، ولی قرار است تا پایان سال جدید این میزان به ۷۰ سند (تمامی مناطق تهران) ارتقا پیدا کند.وی در ادامه توضیح داد: طرح فروش متری مسکن در سومین دوره خود فروش بالای ۱۰۰ میلیارد تومان یعنی حتی بالاتر از مجموع دو دوره قبل که ۹۰ میلیارد تومان بوده است را تجربه کرده و این نشان‌دهنده پیشرفت بالای این طرح در کنار فروش ۱۰۰ میلیارد تومانی اوراق مشارکت در سال گذشته است.درویش‌زاده معتقد است که به دلیل جلب اعتماد مردم به طرح نوسازی بافت‌های فرسوده باید تمامی ظرفیت زمین‌های ذخیره شهر، مانند پادگان‌ها و زندان‌ها نیز در نظر گرفته شود تا به این ترتیب مشکل مسکن در افق چشم‌انداز سال آینده تا حدودی تامین و برآورده شود.