دنیای اقتصاد- ساخت‌وساز در شهر تهران که در سه ماه پایانی سال گذشته در حال خروج از رکود بود، در اولین ماه از سال جاری با رشد خیره‌کننده‌ای روبه‌رو شد. در فروردین امسال تعداد واحدهای مسکونی که پروانه ساخت برای آنها صادر شده 77 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده و از 3 هزار و 176 واحد مسکونی به 5 هزار و 617 واحد رسیده است. رشد بالای 50 درصدی ساخت‌وسازهای مسکونی در تهران طی یک ماه در شرایطی حاصل شده است که در زمستان 88، این رقم 29 درصد نسبت به زمستان سال قبل‌ از آن کاهش داشت.

گزارش روز شهرداری ‌تهران از اوضاع ساخت‌وساز منتشر شد
پرواز «پروانه‌های‌ساختمانی» در تهران
کلنگ ساخت ۵۶۰۰ واحد مسکونی طی فروردین امسال در تهران زده شد، این رقم ۷۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است
فرید قدیری
ساخت‌وساز در شهر تهران که در سه ماه پایانی سال گذشته در حال خروج از رکود بود، در اولین ماه از سال جاری با رشد خیره‌کننده‌ای روبه‌رو شد. در فروردین امسال تعداد واحدهای مسکونی که پروانه ساخت برای آنها صادر شده ۷۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده و از ۳ هزار و ۱۷۶ واحد مسکونی به ۵ هزار و ۶۱۷ واحد رسیده است.
رشد بالای 50 درصدی ساخت‌وسازهای مسکونی در تهران طی یک ماه در شرایطی حاصل شده است که در زمستان 88، این رقم 29 درصد نسبت به زمستان سال قبل‌ از آن کاهش داشت. به این ترتیب پرواز پروانه‌های ساختمانی در شهر تهران در شروع سال جدید، هم به لحاظ رشد مثبت و هم به لحاظ اندازه رشد قابل تامل و نوعی رکوردزنی محسوب می‌شود.
به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، در نیمه اول سال گذشته، صدور پروانه‌های ساختمانی - به لحاظ تعداد واحدهای شروع به ساخت - ۶۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن کاهش پیدا کرده بود. از سوی دیگر نرخ کاهش نقطه به نقطه پروانه‌های ساختمانی در ماه‌های متوالی سال گذشته به ترتیب ۶۳- درصد در مرداد، ۵۴- درصد در شهریور، ۵۲- درصد در مهر، ۴۳- درصد در آبان و ۲۹- درصد در آذر ماه رسید.
کاهش 50درصدی تولید مسکن در سال88
رشد مثبت فعالیت‌های ساختمانی در ماه‌های پایانی سال گذشته نتوانست کاهش شدید حجم‌ ساخت‌وساز در نیمه اول پارسال را جبران کند. سازمان نوسازی شهر تهران آماری درباره حجم تولید مسکن منتشر کرده که نشان می‌دهد در سال گذشته فقط ۷۲ هزار واحدمسکونی در پایتخت احداث شده است. این رقم که نصف حجم ساخت‌وساز در سال ۸۷ است، در طول ۸ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
در سال 87، تعداد واحدهای مسکونی ساخته‌شده در شهر تهران از مرز 135 هزار واحد عبور کرد. همچنین میانگین سالانه تولید مسکن در تهران از سال 80 تا 88، معادل 108 هزار واحد بوده است. بیشترین حجم تولید مسکن در شهر تهران در سال 80 اتفاق افتاده است. در این سال 168 هزار واحد مسکونی در پایتخت احداث شد.
عکس: احسان سلطانی