مستاجران: نرخ‌ها باز هم باید پایین بیاید
اوضاع اجاره‌ها در مناطق مختلف تهران
گروه مسکن - مهدیس فرقانی: با نزدیک شدن به فصل جابه‌جایی مستاجران، وضعیت اجاره واحدهای مسکونی در بازار مسکن مناطق مختلف تهران، مشابه یکدیگر نیست، زیرا برخی مشاوران املاک خبر از رونق عقد قراردادهای اجاره واحدهای مسکونی می‌دهند و عده دیگری از بنگاهداران همچنان بازار اجاره را راکد اعلام می‌کنند.

یکی از فعالان بازار مسکن در خیابان بهار شیراز در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: در بازار اجاره مسکن این منطقه متقاضی زیاد است، اما تعداد ثبت قراردادها انگشت‌شمار است؛ چراکه مستاجران اذعان می‌کنند بر خلاف اینکه هر روز رسانه‌ها خبر از کاهش قیمت مسکن می‌دهند، اما نرخ‌ها همچنان بالا است به همین خاطر از عهده پرداخت این مبالغ برنمی‌آیند.
وی در ادامه افزود: اکثر مراجعه‌کنندگان به دنبال واحدهای مسکونی با شرایط رهن کامل برای اجاره هستند در صورتی که اکثر مالکان اجاره ماهانه را به همراه مبلغ ودیعه برای واحد استیجاری خود تعیین کرده‌‌اند و این مساله باعث می‌شود تا قرارداد اجاره صورت نگیرد. بنا به گفته این مشاور املاک، اکثر موجران از طریق دریافت مطلق ماهانه و مبلغ ودیعه کاسبی می‌کنند و آنها دریافت فقط مبلغ ودیعه بدون اجاره‌بها را قبول ندارند!
افزایش تمدید، کاهش جابه‌جایی
این روزها در منطقه شمس‌آباد، اکثر مستاجران ترجیح می‌دهند قرارداد سال گذشته خود را تمدید کنند. یک مشاور املاک واقع در منطقه شمس‌آباد در این باره اظهار کرد: علت اینکه اکثر مستاجران قراردادهای خود را تمدید می‌کنند این است که نرخ‌های فعلی در بازار اجاره مسکن همچنان مانند نرخ‌های سال قبل است و زمانی که مستاجران متوجه می‌شوند قیمت‌ها نسبت به گذشته ثابت باقی مانده است، ترجیح می‌دهند برای سال بعد جابه‌جا نشوند.
استقبال از اجاره واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متری
طبق گفته برخی از مشاوران املاک در محدوده ازگل، بیشتر مستاجران در بازار اجاره واحدهای مسکونی، به دنبال واحدهایی با متراژ 60 تا 70 مترمربعی هستند و همچنین اکثر متقاضیان این نوع واحدها زوج‌های جوانی هستند که با بودجه اندک برای اجاره واحدهای نقلی به بازار رو آورده‌اند.
از سوی دیگر، مستاجران موافق به پرداخت رهن کامل هستند تا پرداخت مبلغ رهن و اجاره ماهانه، اما یک کلام بودن مالکان باعث می‌شود تا مستاجران وقت بیشتری را برای پیدا کردن واحد مورد نظر خود سپری کنند.
موجران و مستاجران خلاف یکدیگر
هنوز برخی از مالکان کاهش قیمت مسکن را باور ندارند و به گوشزدهای مسوولان مسکن بی‌ توجهی می‌کنند.
یکی از بنگاهداران مسکن در خیابان فاطمی با بیان این مطلب گفت: دوگانگی در بازار اجاره مسکن این منطقه باعث شده است تا قراردادهای اجاره واحدهای مسکونی کمتر از گذشته صورت بگیرد.وی در ادامه گفت: این روزها اکثر رسانه‌ها خبر از کاهش چند درصدی قیمت فروش و نرخ اجاره مسکن طی هفته گذشته می‌دهند و به همین خاطر خریداران و مستاجران به دنبال ارزانی و افت قیمت هستند، اما در این بین عده‌ای از مالکان به کار خود ادامه می‌دهند و به اینکه در بازار چه اتفاقی در حال رخ دادن است توجهی نمی‌کنند.باورهای خریداران و مستاجران و ناباوری فروشندگان و موجران نسبت به تغییرات بازار مسکن دلیل ایجاد رکود در بازار شده است.