گروه مسکن: در حالی که مقامات بانکی کشور با اشاره به جدیدترین تصمیم شورای عالی مسکن، از لغو ممنوعیت پرداخت وام خرید مسکن به کارمندان بانک‌ها خبر می‌دهند، اما برخی منابع آگاه می‌گویند در جلسه اخیر شورای عالی مسکن فقط اجازه پرداخت وام خرید مسکن به بانک‌هایی داده شده است که تعهد قبلی به کارمندان خود دارند. اسفند ماه سال گذشته شورای عالی مسکن تصویب کرد بانک‌ها اجازه پرداخت وام خرید مسکن به کارمندان ندارند، اما شنبه گذشته این شورا تصمیم گرفت بانک‌ها به تعهدات قبلی خود برای پرداخت تسهیلات خرید مسکن عمل کنند، و در عین حال تعهد جدید ارائه نکنند تا درباره نحوه پرداخت تسهیلات خرید مسکن تصمیم‌گیری شود.این در حالی است که برخی مقامات حوزه پولی مالی، تفسیر متفاوتی از تصمیم شنبه گذشته شورای عالی مسکن ارائه می‌کنند و معتقدند مصوبه اولی مبنی بر ممنوعیت پرداخت وام خرید مسکن کاملا لغو شده است.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، در حال حاضر دولت کاملا با پرداخت وام و تسهیلات کلان بانکی برای خرید مسکن مخالف است، چون معتقد است این وام تاثیر تورمی در بازار مسکن دارد.

گفته می‌شود، قرار است به زودی در شورای عالی مسکن درباره نحوه استفاده کارمندان بانک‌ها از تسهیلات خرید مسکن تصمیم‌گیری شود.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، تیم اقتصادی دولت در حالی پرداخت وام خرید مسکن را ممنوع کرده است که در بازار غیررسمی انواع وام، تسهیلات خرید مسکن نیز موجود است! و واسطه‌ها این تسهیلات را با قیمت‌های کلان در اختیار مردم قرار می‌دهند. حال چنانچه پرداخت وام خرید مسکن ممنوع است، پس چگونه است که گروهی در قالب مشاور وام، این نوع تسهیلات را خرید و فروش می‌کنند؟

هرچند رییس کل بانک مرکزی تاکنون چندین مرتبه به عواقب فعالیت در بازار غیر رسمی وام هشدار داده و خرید و فروش وام مسکن را غیرقانونی عنوان کرده است، اما همچنان این فعالیت غیررسمی ادامه دارد.

به نظر می‌رسد چنانچه به نوعی، بساط بازار غیررسمی وام برچیده شود، دولت در اهداف خود برای کنترل بیشتر قیمت مسکن موفق‌تر خواهد بود. در غیر اینصورت، تداوم روند خرید و فروش وام مسکن به جز ضربه به پیکره اقتصاد مسکن، نفع دیگری برای بازار به همراه نخواهد داشت.