تاثیر «احتمال زلزله و کاهش جمعیت» بر املاک تهران

گروه مسکن: لیلا درخشان - چند تن از مشاوران املاک فعال در تهران به بررسی تاثیر خروج احتمالی ۵ میلیون نفر از تهران و تاثیر آن روی بازار ملک پرداختند و اذعان داشتند در صورت تحقق این امر پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها در بازار مسکن تهران کاهش یابد؛ چراکه خروج ۵ میلیون نفر از تهران به معنی کاهش ۵ میلیون تقاضای بالقوه و بالفعل مسکن است و این فرآیند در نهایت باعث کنترل قیمت مسکن خواهد شد. به باور بنگاه‌داران آن چیزی که باعث شده قیمت‌ها در بازار مسکن تهران در مقایسه با سایر کلان‌هشرها گران‌تر باشد تقاضای زیاد و عرضه کم است؛ این در حالی است که اگر ۵ میلیون نفر از تهران خارج شوند تعادل مطلوبی بین عرضه و تقاضا ایجاد خواهد شد. در این زمینه غلامرضا جوانرویی، مدیر املاک رازان، با بیان اینکه اظهارنظر اخیر رییس‌جمهور فعلا تاثیر چندانی بر بازار مسکن نگذاشته است، گفت: در حال حاضر رفتار بازار مسکن از این مهم تاثیر چندانی نگرفته است؛ چراکه بازار مسکن اصولا با آغاز سال نو حدود سه ماه طول خواهد کشید که در وضعیت جدید قوام بگیرد و بنابراین بازتاب این سخنان روی بازار ملک را باید در آینده به نظاره نشست.

وی گفت: اما قطعا در صورت خروج جمعیت ۵ میلیون نفر از تهران بین عرضه و تقاضای مسکن موازنه‌ای ایجاد خواهد شد که نتیجه آن کاهش قیمت مسکن خواهد بود.

این در حالی است که یک مشاور املاک فعال در شمال تهران اعتقاد دارد سخنان رییس‌جمهور بلافاصله بر بازار مسکن تاثیر گذاشته است؛ به طوری که به رکود مسکن دامن زده است.

به اعتقاد وی، بازار مسکن مثل بیدی است که با هر بادی می‌لرزد و از این رو بدون هیچ دلیل منطقی در رکود عمیق‌تری فرو رفته است، اما یک بنگاه‌دار فعال در جنوب تهران نیز عقیده دارد که فعلا بازار مسکن از ایده سبک‌سازی جمعیت تاثیری نپذیرفته است؛ اما در آینده در صورت تحقق این طرح قطعا بازار مسکن به آن واکنش نشان خواهد داد.