فرید قدیری، مهدیس فرقانی

اجازه به بانک‌ها برای پرداخت وام‌ خرید مسکن به کارکنان

شورای عالی مسکن به فاصله یک‌ماه از تصویب ممنوعیت پرداخت وام خرید مسکن به کارکنان بانک‌ها، به خاطر اصرار مقامات بانکی و پیگیری‌های شخص رییس کل بانک‌مرکزی، دیروز مجبور شد به لغو این مصوبه رای دهد. به این ترتیب کارمندان بانک‌ها دومین گروه بعد از نخبه‌ها هستند که می‌توانند برای خرید مسکن وام‌های کلان و قابل توجه دریافت کنند؛ اما مابقی مردم به دلایلی که دولت آن را تاثیر تورمی وام خرید مسکن عنوان می‌کند همچنان از دریافت این تسهیلات محروم هستند.

گذشته از برخورد قابل تاملی که اعضای شورای عالی مسکن با مصوبه‌ای که خودشان تنظیم کرده‌اند، دارند و ابهام در ضمانت تصمیماتی این‌چنینی که در شورا اتخاذ می‌شود، لغو ممنوعیت پرداخت تسهیلات خرید مسکن برای اقشار خاص را می‌توان نوعی تبعیض بین متقاضیان در بازار مسکن عنوان کرد.

البته در حال حاضر ظاهرا پرداخت وام خرید مسکن ممنوع نیست، چون در بازار غیررسمی، انواع وام‌های چند ده میلیونی توسط دلالان به متقاضیان فروخته می‌شود!

در بازار غیررسمی وام مسکن دلالانی وجود دارند که به‌طور پنهانی در امر خرید و فروش وام‌های ۳۰، ۵۰ و ۷۰ میلیون تومانی فعالیت می‌کنند.

به عقیده این دسته از واسطه‌ها خرید و فروش وام مسکن غیرقانونی نیست حتی این نحوه از خرید به سود متقاضیان هم است؛ چراکه آنها مجبور نیستند برای تهیه وام زمانی نزدیک به یک سال و نیم را تحمل کنند تا وام مورد نظر خود را دریافت کنند.

از سوی دیگر، برخی از دلالان در حین مواجه با نوع خواسته مشتریان خود اظهار می‌کنند که وام ۵۰ میلیون تومانی را در قالب وام تعمیرات ساختمان برای خریدار تهیه می‌کنند.

در همین راستا، یکی از فعالان بازار خرید و فروش وام مسکن به «دنیای اقتصاد» گفت: این نوع وام متعلق به همه افراد جامعه است به این ترتیب هر شخصی می‌تواند از این وام بهره‌مند شود، اما امتیاز خرید و فروش این دسته از وام‌ها در بازار غیررسمی برای متقاضیان جلوگیری از اتلاف وقت آنها است؛ چراکه اگر شخصی برای دریافت وام ساخت به بانک مراجعه کند حداکثر یک سال و نیم به طول می‌انجامد تا وام را دریافت کند، اما اگر به همکاران ما مراجعه کند در مدت یک ماه تا حداکثر ۴۰ روز وام درخواستی را می‌تواند بگیرد.

وی علت این تفاضل مدت زمانی را همکاری نزدیک کارکنان بانکی با همکاران خود می‌داند.

همچنین این واسطه معاملات وام مسکن در ادامه افزود: در حال حاضر یک وام ۵۰ میلیون تومانی که اگر خریدار ضامن نداشته باشد با کسر ۱۲ درصد کارمزد به قیمت ۶ میلیون تومان و در صورتی که خریدار ضامن داشته باشد با کسر ۱۱ درصد کارمزد به قیمت ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود که اقساط آن ۶۰ ماهه و هر ماه مبلغ یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده و عامل بانک پرداخت‌کننده نیمه خصوصی است. از طرف دیگر، یکی از فروشندگان وام مسکن در بازار غیررسمی برای متقاضیانی که خریدار وام ۵۰ میلیون تومانی هستند، گفت: این افراد می‌توانند وام تعمیرات ساختمان از طریق بانک‌های خصوصی دریافت کنند که نرخ سود این وام ۲۴ درصد است. وی افزود: قیمت وام ۵۰ میلیون تومانی با کم شدن ۹ درصد حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برآورد شده است و اقساط آن ۵ ساله و نسبت به هر ۱۰ میلیون تومان خریدار باید ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان پرداخت کنند.

فروشنده دیگری نرخ کارمزد فروش وام ۵۰ میلیون تومانی را ۵ درصد و همچنین نرخ سود را ۲۵ درصد عنوان کرد و گفت: اقساط آن، تسویه کامل است؛ یعنی خریدار بعد از گذشت یک سال علاوه بر مبلغ ۵۰ میلیون تومان ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را باید پرداخت کند و خریدار می‌تواند در صورت عدم توانایی پرداخت وام و اقساط، یک سال دیگر زمان پرداخت را به تعویق بیاندازد، اما با اتمام دو سال از دریافت وام متقاضی باید ۱۵ میلیون تومان به اضافه ۵۰ میلیون تومان را به بانک پرداخت کند.