کاهش اندک اجاره‌بها

با شروع شدن سال جدید و پس از گذشت چهار هفته، خبرها از سوی اکثر مشاوران املاک مناطق مختلف در تهران حاکی از افت اندک نرخ اجاره‌بها نسبت به زمان مشابه در سال قبل است و بنا به گفته بنگاهداران مسکن، این میزان کاهش اجاره‌بها در ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت و به مدت کوتاه ختم نخواهد شد. گزارش خبرگزاری مهر از سطح شهر تهران حاکی از آن است که هم‌اکنون در منطقه شرق و جنوب شرقی تهران برای اجاره یک واحد مسکونی ۴۰ تا ۸۰ متری باید ودیعه‌ای از۵ تا ۲۰ میلیون تومان با اجاره ۲۵۰ هزار تومان تا ۷۰۰ هزار تومان پرداخت شود.

در شرایط کنونی برای اجاره یک واحد مسکونی ۴۴ متری در منطقه شرق تهران باید ودیعه سه میلیون با ۳۵۰ هزار تومان و برای اجاره واحدی ۵۵ متری ودیعه ۵ میلیون با اجاره ماهانه ۵۰۰ هزار تومان پرداخت شود. در همین منطقه برای اجاره واحدی ۵۶ تا ۷۵ متری باید حداقل ودیعه ۵ میلیون با ۴۰۰ هزار تومان اجاره و حداکثر ۱۰ میلیون ودیعه به همراه ۶۰۰ هزار تومان اجاره تامین شود.

بر همین اساس در منطقه غرب تهران برای اجاره واحد مسکونی ۵۰ تا ۶۵ متری باید ودیعه‌ای در حدود ۱۰میلیون تومان با پرداخت ماهانه بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شود، ضمن اینکه برای اجاره واحد مسکونی بزرگ‌تر یعنی بین ۷۵ تا ۹۰ متر مربع به ودیعه حداقل ۷ میلیون تا حداکثر ۱۵ میلیون تومان نیاز است و باید برای اجاره این واحدها ماهانه بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان اجاره از سوی مستاجران تامین و پرداخت شود.

در منطقه مرکزی شهر تهران نیز اجاره‌بهای مسکن بسیار متغیر است، به نحوی که قیمت ودیعه از ۵ میلیون تومان برای متراژ پایین تا حدود ۳۰ میلیون تومان در متراژهای بالاتر مورد نیاز است، ضمن اینکه باید ماهانه رقمی بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان پرداخت شود.

همچنین اجاره‌بهای واحدهای مسکونی در مناطق شمالی شهر تهران از حداقل ودیعه ۶ میلیون تومانی با اجاره ماهانه ۳۵۰ هزار تومان تا حداکثر ودیعه ۲۵ میلیونی با اجاره ماهانه ۵۰۰ هزار تومان و همچنین ودیعه ۳۰ میلیون تومانی با اجاره ماهانه ۸۰۰ هزار تومان در نوسان است.

اجاره‌بهای مسکن در مناطق مختلف تهران حاکی از کاهش اندک قیمت‌ها نسبت به سال گذشته است و امید می‌رود در سال‌جاری با اعمال سیاست‌های دولت در این بخش روز به روز شاهد کاهش قیمت‌ها و حل معضل تامین مسکن و اجاره‌بهای مسکن باشیم.