گروه مسکن - مجتبی فخری: وضعیت بازار مسکن در کرج تقریبا شبیه بازار مسکن تهران است؛ چراکه اکثر خریداران با کمترین میزان سرمایه به دنبال بهترین اکازیون فروشی هستند.

در شهر کرج بنا به اظهارات اغلب بنگاهداران مسکن قدرت خرید افراد کم است، اما با این وجود توقع متقاضیان برای انتخاب واحد مسکونی زیاد است.
سلجوقی یکی از بنگاهداران در گلشهر کرج درباره وضعیت مالی خریداران و مشکلات آنها در بازار مسکن گفت: در گلشهر کرج برخی از واحدهای مسکونی با سند و برخی بدون سند به‌صورت قولنامه به فروش می‌رسد که طبیعتا قیمت واحدهای سنددار بیشتر از واحدهای قولنامه‌ای است. در حال حاضر آن دسته از مشتریانی که قصد خرید واحد سند دار را دارند با بودجه‌ای بین 45 میلیون تا 50 میلیون تومان و مابقی خریداران که تصمیم به خرید واحد مسکونی قولنامه‌ای دارند، با اندوخته حدود 20 میلیون تا 25 میلیون تومان پا به بنگاه‌های املاک می‌گذارند. این در حالی است که بازار مسکن این چنین واحدهایی را با این نرخ در اختیار متقاضیان قرار نمی‌دهد و مشکل اصلی اینجا است که خریداران قدرت مالی کافی برای خرید واحد دلخواه خود را ندارند و از طرف دیگر اکثر متقاضیان، واحدهای 70 تا 80 متری را برای خرید در نظر دارند که با بودجه‌ای که کنار گذاشته‌اند همخوانی ندارد.
وی در ادامه افزود: قیمت پیشنهادی فروش هر مترمربع واحدهای مسکونی سنددار در گلشهر شرقی بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و قیمت پیشنهادی فروش هر مترمربع آپارتمان قولنامه‌ای در گلشهر به طور متوسط ۵۰۰ هزار تومان از سوی مالکان تعیین شده است.این بنگاهدار درباره قیمت‌های فعلی بازار مسکن گلشهر اظهار کرد: این قیمت‌های اعلام شده فعلی با قیمت‌های دو ماه آخر سال ۸۸ متفاوت است؛ زیرا قیمت‌های کنونی به نسبت بهمن و اسفند ماه کمی کاهش یافته است و علت این افت قیمت، نبود نقدینگی کافی و عدم استقبال خریداران است. سلجوقی آینده بازار مسکن را با ادامه رکود پیش‌بینی می‌کند؛ چراکه وی عقیده دارد تا زمانی که مشکل نقدینگی افراد حل نشود و آنها در همین سطح مالی باقی بمانند بازار مسکن رونق نخواهد یافت و اگرچه شاید محرک‌هایی در بازار باعث شوند که قیمت مسکن افزایش پیدا کند؛ اما این رشد قیمت لحظه‌ای و استقبال از آن کوتاه مدت و مقطعی خواهد بود و به احتمال زیاد قیمت مسکن دوباره به قیمت پایه برمی‌گردد.
مشاور املاک دیگری در محدوده بلوار ارغوان مارلیک درباره وضعیت بازار مسکن این منطقه گفت: طی یک هفته اخیر رفت و آمد متقاضیان خرید واحدهای مسکونی چشمگیر است؛ اما هنوز معامله‌ای صورت نگرفته است و قیمت‌های پیشنهادی فعلی در بازار همان قیمت‌های قبل از سال 89 است. اکنون قیمت پیشنهادی هر مترمربع آپارتمان نوساز در بلوار ارغوان مارلیک بین 600 هزار تا 700 هزار تومان از سوی فروشندگان اعلام شده است و توان مالی اکثر مشتریان برای خرید یک واحد مسکونی به میزان 20 میلیون تا 25 میلیون تومان است و آنها سعی دارند با این میزان بودجه و با کمک وام واحدی با متراژ بزرگ خریداری کنند.
وی در ادامه گفت: به آپارتمان‌های مسکونی وام‌های ۲۰ میلیون تومانی تعلق می‌گیرد؛ اما به واحدهای تعاونی ساز که سن اکثر آنها بیش از ۱۰ سال است بیشترین وامی که تعلق می‌گیرد ۱۲ میلیون تومان است و بیشتر خریداران تمایل دارند واحدهای نوساز و با وام بیشتر خریداری کنند.