دنیای اقتصاد- بازار مسکن طی چند روز گذشته با رشد چشمگیر حجم معاملات در کل کشور مواجه شده؛ به طوری که در 21 روز اول سال جدید، 22 هزار و 280 فقره انواع قرارداد شامل خرید و اجاره ملک در سامانه رهگیری معاملات مسکن به ثبت رسیده و به این ترتیب بازار مسکن را به لحاظ حجم فعالیت با رشد 2/3 برابری روبه‌رو کرده است. نکته جالب توجهی که در تازه‌ترین آمار رسمی مربوط به دادوستد ملک مسکونی دیده می‌شود، سبقت شهرهای کشور از «تهران» در رونق معاملات مسکن است.

بازار مسکن در شروع سال ۸۹ با رشد ۳ برابری حجم معاملات مواجه شد
روایت رسمی از رونق معاملات مسکن
شهرها در رشد معاملات از تهران سبقت گرفتند
در 21 روز اول از فروردین‌ماه امسال 22280 فقره انواع قرارداد شامل خرید و اجاره مسکن در کل کشور به ثبت رسیده است این رقم در مدت مشابه سال قبل 6999 فقره بوده است
فرید قدیری
بازار مسکن طی چند روز گذشته با رشد چشمگیر حجم معاملات در کل کشور مواجه شده؛ به طوری که در 21 روز اول سال جدید، 22 هزار و 280 فقره انواع قرارداد شامل خرید و اجاره ملک در سامانه رهگیری معاملات مسکن به ثبت رسیده و به این ترتیب بازار مسکن را به لحاظ حجم فعالیت با رشد 2/3 برابری روبه‌رو کرده است.
در ۲۱ روز اول فروردین سال ۸۸ معادل ۶ هزار و ۹۹۹ معامله ملکی در ۳۰ استان کشور به ثبت رسیده بود.
نکته جالب توجهی که در تازه‌ترین آمار رسمی مربوط به دادوستد ملک مسکونی دیده می‌شود، سبقت شهرهای کشور از «تهران» در رونق معاملات مسکن است. در روزهای اول سال 88، 21 درصد از کل قراردادهای معاملات ملک به شهر تهران اختصاص داشت، اما امسال این نرخ به سه درصد رسیده است. برخی کارشناسان این اتفاق را ناشی از حساسیت بالای بازار مسکن تهران و توجه بیشتر به قیمت‌ها در سال جدید می‌دانند که باعث شده متعاملین قبل از خرید مسکن دقت و احتیاط بیشتری به خرج دهند.
تهران: اجاره‌نشینی کم‌رونق شد
به گزارش «دنیای اقتصاد»، در 21 روز اول از فروردین‌ماه سال جدید، 730 فقره انواع معامله ملکی در شهر تهران انجام شده و جزئیات آنها در سامانه رهگیری به ثبت رسیده است. از این تعداد، 561 قرارداد به خرید مسکن اختصاص داشته و 150 فقره قرارداد نیز برای اجاره مسکن تنظیم شده است. این درحالی است که در 21 روز اول سال 88، یک هزار و 502 معامله ملکی در شهر تهران انجام شده بود که از این تعداد 832 فقره مربوط به مبایعه‌نامه خرید و 628 فقره نیز به اجاره ملک اختصاص داشت.
به این ترتیب حجم خریدوفروش و اجاره مسکن در شهر تهران در فروردین‌ماه امسال به ترتیب ۳۷ درصد و ۷۶ درصد کاهش پیدا کرده است.
برخی کارشناسان مسکن، علت کاهش شدید معاملات مربوط به اجاره ملک در فروردین امسال را، برگشت سطح عمومی قیمت خرید مسکن و در نتیجه قصد مستاجران به خرید عنوان می‌کنند.
«نه» به پیش‌خرید، فقط خرید
به گزارش «دنیای اقتصاد»، آن طور که سامانه رهگیری معاملات املاک روایت کرده است، در شهر تهران از ابتدای فروردین تاکنون 8 فقره پیش‌فروش واحد مسکونی انجام شده است. این رقم در مدت مشابه سال قبل 22 فقره بوده است. زمانی که بازار مسکن در آستانه رونق قرار می‌گیرد و متقاضیان مسکن تصمیم به خرید می‌گیرند معمولا پیش‌خرید‌ها کم‌رونق می‌شود و استقبال زیادی از این شیوه معامله نمی‌شود.
معاملات مسکن در بالاترین سطح
مقایسه نمودار مربوط به ثبت معاملات مسکن در سامانه رهگیری نشان می‌دهد در چند روز گذشته از سال 89 در مقایسه با فروردین سال گذشته، حجم معاملات روزانه در بازار مسکن به‌طور متوسط 50 درصد افزایش پیدا کرده است. پارسال در چنین روزهایی، روزانه در حدود یک هزار قرارداد رسمی در بازار مسکن ثبت شده بود؛ اما هم‌اکنون حجم قراردادها در روز رقم بالای دو هزار فقره را تجربه می‌کند.
بازار مسکن در ۱/۱/۸۹
در اولین روز از سال جدید، 68 معامله در بازار مسکن کل کشور به ثبت رسید که 70 درصد آن مربوط به خریدوفروش و مابقی به اجاره ملک اختصاص داشته است. در 1/1/88؛ یعنی اولین روز سال گذشته، 21 فقره قرارداد ملکی در سراسر کشور انجام شده بود.
در شهر تهران اما اوضاع معاملات مسکن در روز اول سال متفاوت از کل کشور بوده است.
در 1/1/89 در شهر تهران فقط 4 فقره ملک خریدوفروش شد و 4 فقره قرارداد اجاره به ثبت رسید. در روز اول سال قبل، 26 معامله ملکی در بازار مسکن شهر تهران ثبت شده بود که از این تعداد 10 فقره قرارداد خرید مسکن و 16 فقره قرارداد نیز به اجاره تعلق داشت.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، اولین معاملاتی که در سال ۸۹ و در روز اول فروردین در ۳۰ استان کشور به ثبت رسیده است، به شرح زیر است:
در استان تهران، یک ملک ویلایی قدیمی با متراژ 100 مترمربع در محله شاپور با قیمت 10 میلیون تومان فروخته شد. البته فقط اعیان ملک معامله شد. عرصه این ملک قدیمی‌ساز حدود یک میلیون تومان ارزش دارد. گفته می‌شود قیمت 10 میلیون تومان برای این معامله تا حدودی توافقی بوده است.
در استان اصفهان اولین معامله‌ ملکی که در سال جدید انجام شده در شهرستان نایین بوده که در این معامله یک مغازه ۵۲۵ متری با ۳ میلیون تومان پول پیش و ۱۰ هزار تومان اجاره ماهانه، به اجاره درآمده است. در استان اصفهان در روز اول فروردین هیچ معامله‌ای در بازار مسکن انجام نشده است.
در استان آذربایجان‌شرقی نیز در روز اول فروردین امسال یک آپارتمان 100 متری به قیمت 110 میلیون تومان فروخته شد. در استان آذربایجان‌غربی نیز یک واحد 123 متری به قیمت 5 میلیون تومان معامله شد و در مبایعه‌نامه به ثبت رسید.
همچنین در شهر گرمی استان اردبیل در روز ۱/۱/۸۹ یک قطعه زمین ۱۰۰ متری به ارزش ۴ میلیون تومان معامله شد.
در استان کرمانشاه در روز دوم سال جدید، یک ویلای 312 متری به قیمت 220 میلیون تومان فروخته شد.