رییس کل بانک‌مرکزی: اجاره‌ها در سال 88 زیاد نشد

محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «مردم در زندگی روزمره خود با افزایش قیمت‌ها مواجه هستند، این در حالی است که بانک مرکزی از کاهش نرخ تورم خبر می‌‌دهد، حال چه ملاک‌هایی برای محاسبه نرخ تورم دارید؟» گفت: ممکن است که مردم تنها قیمت چند کالا را مد نظر قرار دهند، اما بانک مرکزی شاخص کل کالاها و خدمات یعنی ۳۵۹ قلم کالا را در نظر می‌گیرد. وی به خبرگزاری‌مهر افزود: نرخ اجاره بهای مسکن یک قلم کالای اساسی در محاسبات نرخ تورم است، بر اساس آمارهای آمارگرهای بانک مرکزی نرخ اجاره بهای مسکن در اجاره نامه‌هایی که در طول یک‌سال اخیر تجدید شده، بعضا با کاهش همراه بوده است و حتی اگر کاهش نیافته باشد، با افزایش نیز همراه نبوده است.

بهمنی عدم افزایش نرخ اجاره بهای مسکن را به معنای صفر بودن رشد آن عنوان کرد و افزود: اگر قیمت چند قلم کالای اساسی همچون مسکن یا کالاهای لوکس و تجملات کاهش یابد، تاثیرات بسیاری بر محاسبات نرخ تورم و کاهش رشد آن دارد.

با توجه به اینکه ضریب تاثیرگذاری اجاره بهای مسکن و مواد خوراکی جمعا ۵۷ درصد بر تعیین نرخ تورم تاثیرگذار است، هرگونه تغییری در این شاخص‌ها می‌تواند منجر به افزایش یا کاهش نرخ تورم شود.