تقاضا در مسکن مهر 4 به 1 شد

ابهام در تبدیل ۴ میلیون متقاضی اولیه مسکن مهر به یک میلیون واجد شرایط نهایی

پیام وزیر تعاون به انبوه‌سازان گروه مسکن - ابهام بزرگی که در پرونده مسکن مهر درباره آمار متقاضیان، ناگهان در سال گذشته بوجود آمد، بالاخره توسط مسوولان اعلام عمومی شد. محمد عباسی وزیر تعاون در این باره گفت: «از ابتدای طرح مسکن مهر تا کنون ۴ میلیون متقاضی ثبت‌نام کردند، اما در حال حاضر واجدین شرایط نهایی یک میلیون نفر هستند.»

هر چند هنوز درباره اینکه چرا از هر ۴ نفر متقاضی یک نفر به طرح راه پیدا کرده، گفته رسمی منتشر نشده است، اما شاید موانع متعددی که در سال گذشته پیش‌روی طرح وجود داشت باعث انصراف‌های گسترده متقاضیان شده باشد.

وزیر تعاون در گفت‌وگو با خبرگزاری‌مهر تصریح کرده است: در هر حال حدود ۴ میلیون نفر به سایت وزارت تعاون مراجعه و ثبت نام کردند که البته بسیاری از افراد واجد شرایط شناخته نشدند و در نهایت حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به سازمان زمین و مسکن برای ادامه مراحل دیگر کار معرفی شدند. وی افزود: آماری که در زمینه انصراف ۲۵ تا ۳۰ درصدی مردم از طرح مسکن مهر وجود دارد تخمینی است.

همه را به انبوه‌ساز نمی‌دهیم

وزیر تعاون در این ارتباط که انبوه‌سازان خواهان حضور در طرح مسکن مهر هستند، گفت: در این زمینه مانعی وجود ندارد، ولی کلیت پروژه به یک گروه و سازنده واگذار نمی‌شود. ضمن اینکه برای جلوگیری از واسطه‌گری و افزایش هزینه‌های ساخت نیز از تعدد سازندگان و افراد جلوگیری می‌شود. به گزارش دنیای اقتصاد، هم اکنون وزارت مسکن نیز معتقد است مسکن مهر به تنهایی از طریق تعاونی‌ها نیاز وسیع بازار تقاضا را پوشش نخواهد داد.

به همین خاطر برنامه‌هایی نظیر اضافه اشکوب (ساخت‌وساز در قالب طبقات اضافی) و همچنین پرداخت تسهیلات مسکن مهر به نوسازی بافت‌های فرسوده را هم اکنون در حال اجرا دارد.