شروط جدید برای وام‌ مسکن مهر

وام جدید مسکن مهر فعلا فقط شامل پروژه‌های تازه‌کار می‌شود قبلی‌ها در نوبت بمانند

اما و اگر برخی شعب بانک‌ها برای پرداخت وام ۲۰ میلیونی

نیاز واحدهای در حال ساخت به تسهیلات مکمل منوط به تشخیص وزارت مسکن است فرید قدیری

مصوبه ماه گذشته - اسفندماه ۸۸ - کارگروه مسکن مبنی‌بر افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر، اگرچه طی هفته‌های اخیر تعاونی‌های پیشرو در این طرح را بابت تامین بخش زیادی از هزینه‌های ساخت امیدوار کرده بود، اما پیگیری روزهای اخیر برخی از این تعاونی‌ها از شعب بانک مسکن برای دریافت مابه‌التفاوت تسهیلات، آنها را ناامید کرده است. طبق گفته این تعاونی‌ها، بانک‌ها تسهیلات جدید را فعلا فقط به پروژه‌هایی که از ابتدای امسال عملیات ساخت‌ آنها شروع شود، پرداخت می‌کنند. همچنین اعطای مابه‌التفاوت تسهیلات جدید که ۵ میلیون تومان برای هر واحد است، منوط به تشخیص وزارت مسکن مبنی بر نیاز پروژه به وام بیشتر است.

در مصوبه اخیر کارگروه مسکن آمده است، از ابتدای سال ۸۹ میزان تسهیلات برای ساخت غیرصنعتی از ۱۵ به ۲۰ میلیون تومان و برای صنعتی‌سازی از ۲۰ به ۲۵ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که برخی شعب بانک مسکن و همچنین برخی مسوولان امور اعتبارات بانک در مراجعه‌ روزهای اخیر متقاضیان برای دریافت مابه‌التفاوت این تسهیلات اعلام کرده‌اند که فعلا فقط به تعاونی‌هایی که در سال ۸۹ ساخت پروژه آنها شروع شود، تسهیلات جدید تعلق می‌گیرد.

براین اساس، پروژه‌هایی که ساخت آنها در سال گذشته آغاز شده و بخشی از تسهیلات- ۱۵ میلیون تومانی سابق - را دریافت کرده‌اند، باید در نوبت بمانند.

از سوی دیگر در شعب بانک مسکن هنگام مراجعه به تعاونی‌های مسکن مهر گفته می‌شود به این زودی‌ها برای دریافت تسهیلات جدید اقدام نکنند، چون هنوز بخشنامه مربوط به نحوه اعطای تسهیلات ابلاغ نشده است.

مدیر یکی از تعاونی‌های مسکن مهر در تهران که سال گذشته عملیات پی‌ریزی پروژه‌اش آغاز شده و هم‌اکنون مراحل نهایی سفت‌کاری را پشت‌سر می‌گذارد در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: دو روز پیش برای دریافت مابه‌التفاوت تسهیلات جدید مسکن مهر به یکی از شعب بانک مسکن مراجعه کردم و در حالی که بخشی از وام ۱۵ میلیون تومانی را دریافت کرده‌ام، خواستار دریافت مابقی آن شدم؛ اما مسوول بانک پاسخ داد طبق آنچه وزارت مسکن در قالب دستورالعمل ابلاغ کرده تسهیلات جدید بعد از اتمام مراحل سفت‌کاری پرداخت خواهد شد.

وی همچنین افزود: مسوول شعبه بانک مسکن اعلام کرده پرداخت تسهیلات جدید به پروژه‌هایی که سال ۸۸ عملیات ساخت آن شروع شده منوط به دریافت تاییدیه وزارت مسکن مبنی بر نیاز این پروژه‌ها به مابه‌التفاوت این تسهیلات است. در غیر این صورت وام جدید به پروژه‌های قدیمی تعلق نخواهد گرفت.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، مصوبه مربوط به افزایش تسهیلات مسکن مهر مهم‌ترین تصمیم کارگروه مسکن طی یک‌سال اخیر به‌شمار می‌آید که با همت وزارت مسکن در دوره جدید نهایی شد. در بخشی از این مصوبه که ۲۳ اسفند به تایید رییس‌جمهور رسیده موضوع قرض‌الحسنه شدن وام مسکن مهر نیز اعلام شده است.

در ماده ۳ مصوبه کارگروه مسکن آمده است میزان تسهیلات مسکن مهر برای ساخت غیرصنعتی تا ۲۰ میلیون تومان و برای ساخت صنعتی با فن‌آوری‌های قابل تایید وزارت مسکن تا ۲۵ میلیون تومان تعیین می‌شود. همچنین در همین ماده یک تبصره قید شده مبنی بر اینکه چنانچه واحد‌های در حال ساخت که قبلا ‌از تسهیلات مسکن مهر استفاده کرده‌اند با تشخیص وزارت مسکن و شهرسازی نیاز به تسهیلات تکمیلی داشته باشند، این تسهیلات صرفا در مرحله بعد از سفت‌کاری و با رعایت سقف پیش‌بینی شده پرداخت می‌شود.

نحوه بازپرداخت تسهیلات

به گزارش «دنیای اقتصاد»، بخش اعتبارات بانک مسکن در آخرین روز کاری سال ۸۸، آیین‌نامه اعطای تسهیلات جدید مسکن مهر را به شعب استانی و منطقه‌ای این بانک ابلاغ کرد.

در این آیین‌نامه قید شده است زمان ساخت و بازپرداخت تسهیلات در مجموع ۱۵ سال است که زمان بازپرداخت آن بسته به انتخاب متقاضی در دوره‌های ۵ ساله حداکثر تا ۱۳ سال قابل تنظیم خواهد بود. در آیین‌نامه تسهیلات جدید مسکن مهر، دولت یک امکان ویژه برای دریافت وام زودتر از مراحل پیش‌بینی شده در نظر گرفته است؛ به طوری که در پروژه‌هایی که سازنده می‌خواهد برای خرید مصالح قبل از شروع ساخت، اقدام کند می‌تواند با ارائه ضمانت‌نامه بانکی تمام یا قسمتی از تسهیلات را دریافت کند.