گروه مسکن - سحر باباخانی: اولین بخش از لایحه طرح تفصیلی یکپارچه تهران که به تعیین خط محدوده تهران اختصاص داشت در آخرین جلسه شورای شهر تهران در سال ۸۸ به تصویب رسید. به گزارش «دنیای اقتصاد»، شفیقی مشاور شهرداری در تهیه طرح جامع و تفصیلی تهران در دویست و شصت و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه «طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران» با اشاره به مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی وزارت مسکن در خصوص تعیین محدوده خط تهران در سال ۸۶، گفت: طرح تفصیلی بر اساس طرح جامع شهر تهران تهیه شده که ملاک عمل مدیریت شهری قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به تهیه طرح جامع شهر تهران و ماموریتی که شورای عالی معماری و شهرسازی بر عهده شهرداری تهران گذاشت، تا خط تدقیق محدوده شهر تهران که در سال ۸۶ با وسعتی حدود ۶۱۳ هکتار به تصویب این مرجع رسیده بود را مجددا بررسی کند و برای طرح تدقیق طرح جامع و تفصیلی مجددا محدوده شهر بررسی شود.

شفیقی در ادامه خاطرنشان کرد: براساس این ماموریت و در تدقیق مجدد محدوده شهر تهران در نهایت با ۹ نقطه مغایرت تعیین شد که با این مغایرت‌ها محدوده ۶۱۳ کیلومتر مربعی تهران به ۶۳۵ کیلومتر مربع افزایش خواهد یافت.

شفیقی در توضیح یکی از این مغایرت‌ها گفت: مسوولیت بخش جدید پارک جنگلی سرخه‌حصار که به محدوده شهر تهران اضافه شده، بر عهده شهرداری تهران خواهد بود.

وی همچنین تصریح کرد: محدوده قصر فیروزه با وسعت ۹۱۰ هکتار، ادامه بزرگراه هجرت با بزرگراه دولت‌آباد با وسعت ۱۹۵ هکتار، محدوده دیگر شرق دولت‌آباد تا کناره کانال سرخه‌حصار در شمال کوه صفایی، با مساحتی حدود ۸۳ هکتار، اراضی محدوده بالای کمربندی تهران در محدوده بارگاه شاه عبدالعظیم و شمال صالح‌آباد با وسعتی حدود ۱۸ هکتار و همچنین بزرگراه سطح و حریم گرمدره با مساحتی حدود ۱۸۰ هکتار به محدوده شهر تهران افزوده شده است.

وی خاطرنشان کرد: تمام این نقاط به عنوان پهنه حفاظت شده سبز، تحت مدیریت شهر تهران خواهند بود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در ادامه تمامی بررسی‌ها سرانجام خط محدوده شهر تهران با ۷ تبصره به تصویب رسید و بر اساس این طرح شهرداری تهران اجازه دارد قطعات زمین‌هایی که وسعت آن کمتر از دو هزار متر مربع است و برخی از آنها در محدوده شهر تهران قرار دارد و با تایید کمیته‌های هماهنگی و اجرای طرح تفصیلی در محدوده شهر قلمداد شده را بر اساس طرح تفصیلی تغییر داده و دوباره سازی کند.

همچنین این مصوبه تاکید دارد که به منظور جلوگیری از ساخت‌و سازهای غیر‌مجاز شهرداری تهران موظف است در اولین فرصت نسبت به استقرار گروه‌های نظارتی در مناطق ویژه یاد شده به ویژه در ایام تعطیل سال جدید تا پیش از تعیین تکلیف مراجع ذی‌ربط اقدام کند.