تایید رونق مسکن در مزایده املاک دولتی
توصیه مجری فروش املاک مازاد بانک‌ها به دولت: بازار مسکن با بخشنامه و دستور اداره نمی‌شود
گروه مسکن - فرید قدیری: آخرین دور از مزایده املاک مازاد بانک‌ها در سال ۸۸، روز گذشته با عرضه بیش از ۲۰۰ فقره ملک مسکونی و تجاری برگزار شد که استقبال خریداران، رکورد تازه‌ای در فروش املاک دولتی به جا گذاشت.

مجری فروش املاک بانک‌ها با بیان اینکه در هفتمین مزایده که دیروز برگزار شد، 14 درصد املاک عرضه شده فروش رفت، به «دنیای اقتصاد» گفت: این مزایده به عنوان مهم‌ترین حسگر قابل اتکا در بازار مسکن، نشان می‌دهد که رونق معاملات شروع شده است.
زکریا متحمل افزود: از ۲۱۲ ملک عرضه‌شده در مزایده اخیر، ۲۹ فقره ملک فروش رفت که به این ترتیب ۱۴ درصد از حجم عرضه املاک بانک‌ها با خریدار قطعی روبه‌رو شد.
مدیرعامل شرکت فام تصریح کرد: اگرچه کمتر از نیمی از املاک عرضه شده در مزایده هفتم تکراری از مزایده‌های قبلی راه پیدا کرده بودند، اما رفتار بانک‌ها در تعیین ارزش پایه املاک و تصمیم آنها به پایین آوردن قیمت باعث شده میزان خریداران در مقایسه با مزایده‌های قبل افزایش چشمگیر پیدا کند.
مجری فروش املاک بانک‌ها با بیان اینکه بازار مسکن براساس نتایجی که از مزایده‌ اخیر به‌دست آمده، آرام شده و قیمت مسکن روند تعدیل را پشت‌سر می‌گذارد به دولت توصیه کرد: با اتخاذ برخی سیاست‌های دستوری و بخشنامه‌های غیرموثر، روند بازار مسکن را دستخوش تغییرات جبران‌ناپذیر نکند.
مدیر عامل شرکت فام در ادامه گفت‌وگو با دنیای اقتصاد، از همکاری بانک ملی به‌خاطر عرضه املاک مازاد با قیمت پایه مناسب تشکر کرد و همچنین از بانک‌های دولتی خواست برای مزایده‌های سال آتی به‌صورت کارشناسی‌شده ارزش پایه مزایده‌ها را تعیین‌ کنند.
متحمل تصریح کرد: عدم دقت کافی در سیاست‌گذاری‌های دولتی بازار مسکن را به سمت قیمت‌های حبابی سوق می‌دهد و این باعث خواهد شد ضمن برگشت دوباره رکود و نوسانات قیمتی به بازار، تاثیر منفی بر تقاضای مصرفی مسکن ایجاد شود.
وی افزود: بدیهی است اتخاذ سیاست‌های درست اقتصادی و توجه به سایر متغیرهای تاثیرگذار در بازار مسکن می‌تواند رونق پیش رو را تداوم بخشد.