صعود درآمد‌های شهرداری

چمران: شهرداری در نوسازی بافت‌های فرسوده موفق عمل نکرده است

گروه مسکن - سحر باباخانی: اگرچه تا به امروز ۸۰ درصد درآمدهای غیر‌نقدی و ۹۵ درصد درآمد‌های نقدی شهرداری محقق شده، ولی به دلیل آنکه پرداخت‌های مردم در آخر سال شتاب پیدا کرده و سرعت می‌گیرد، درآمد‌های شهرداری نیز تغییر پیدا کرده و افزایش می‌یابد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، رییس شورای شهر تهران ضمن بیان مطلب فوق تخفیف ۲۵ درصدی عوارض ساخت‌وساز در سال ۸۸ را از مهم‌ترین مصوبات شورا در تغییر و تحول بازار مسکن عنوان کرد.

مهدی چمران با تشریح مهم‌ترین لوایح تصویب شده در سال ۸۸ با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای خروج شهرداری از رکود اقتصادی به دنیای اقتصاد گفت: متاسفانه شهرداری تهران به شدت به درآمد‌های ناپایدار ناشی از ساخت‌وساز وابسته است و هر سال تنها می‌تواند درصد کمی از این وابستگی را در کسب درآمد خود از محل ساخت‌وساز جبران کند؛ این در حالی است که شهرداری تهران به نسبت سایر شهرداری‌ها توانسته است ۸۰ درصد درآمدهای نقدی و ۹۵ درصد از درآمدهای غیر‌نقدی خود را تا به امروز محقق کند.

رییس شورای شهر همچنین با اشاره به تاثیر زیاد رکود اقتصادی بر درآمد سایر شهرداری‌ها توضیح داد: در سایر شهرها، شهرداری‌ها تنها توانسته‌اند ۹۰ درصد درآمد‌های نقدی و غیر‌نقدی خود را محقق کنند و این در مقایسه با کلان‌شهر تهران رقم بسیار پایینی است.

وی در ادامه یادآور شد: باید به این نکته توجه داشت که در روزهای پایانی سال چون میزان پرداخت عوارض سرعت می‌گیرد، درآمد‌های شهرداری نیز تغییر پیدا کرده و افزایش می‌یابد ولی لازم به یادآوری است که تمامی درآمد‌های محقق شده شهرداری مربوط به سال ۸۸ نیست و بخشی از آن به پرداخت و وصول تعهدات و چک‌های سال‌های پیش نیز بازمی‌گردد.

نوسازی بافت فرسوده، اولویت سال آینده

به گزارش «دنیای اقتصاد»، چمران همچنین عملکرد شهرداری را در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: بافت‌های فرسوده تهران از وضعیت نامطلوبی برخوردارند و پس از یک دوره اجرای نوسازی بافت‌های فرسوده هنوز به نتایج مثبتی نرسیده‌ایم.

وی در ادامه تاکید کرد: قرار است اولین جلسه‌ای که در سال آینده با شهردار تهران برگزار می‌کنیم، به رسیدگی وضعیت نوسازی بافت‌های فرسوده اختصاص پیدا کند تا با همکاری شهرداری، دولت و بانک‌ها این پروژه را به سرانجام برسانیم.

توجه ویژه به برنامه‌ریزی و طرح تفصیلی

رییس شورای شهر در ادامه با بیان این مطلب که سال ۸۸ در شورای شهر یکی از سال‌هایی بود که به برنامه‌ریزی توجه ویژه‌ای شد، توضیح داد: این برنامه‌ریزی از سال قبل بسترسازی و شرایط انجام آن فراهم شده بود و در سال‌جاری بخش عمده‌ای از آن به بار نشست.

وی در ادامه افزود: یکی از مهم‌ترین مسائلی که با شدت و پشتکار بسیار در سال‌جاری دنبال شد، تدوین برنامه ۵ ساله شهرداری تهران بود و بر این اساس برنامه ۲۰ ساله شهرداری و شهر تهران در مقاطع ۵ ساله تقسیم شد.

چمران همچنین تاکید کرد: اجرایی کردن طرح جامع شهر تهران نیاز به طرح تفصیلی شهر داشت که این طرح سال گذشته در مقیاس یک ۲۰هزارم تهیه و تصویب و با تغییرات جدیدی از سوی معاونت شهرسازی به شورای شهر ارائه شد. وی در ادامه تصریح کرد: محدوده دقیق تهران در طرح تفصیلی مشخص شده و در جلسه آتی شورای شهر مطرح و به تصویب خواهد رسید. در ضمن ضوابط این طرح مشخص شده و شهرداران مناطق می‌توانند از سال آینده برنامه‌های خود را با آن تطبیق دهند.

مهدی چمران تاکید کرد: طرح جامع و تفصیلی یکی از عمده‌ترین و مهم‌ترین کارهای سخت و سنگین این دوره شورا بوده است که متاسفانه سایر شهرهای دیگر نتوانستند آن را به اجرا درآورند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین با اشاره به بخشی از مهم‌ترین مصوبات شورا در سال‌جاری گفت: ادغام شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری در حالی که برخی از آنها زیرمجموعه‌های بسیاری را برای خود تاسیس کرده بودند، از جمله اموری بود که شورا به آن توجه ویژه‌ای کرد. وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۵۰مصوبه به صورت طرح و لایحه در شورای شهر تعیین شده است، گفت: ۱۱۰۴ تغییر نام معابر و ۲۵۰ مصوبه در مورد باغات داشته‌ایم. همچنین قانون حفظ و گسترش فضای سبز نیز از مواردی بود که شورا به آن توجه ویژه‌ای داشت و در سال‌جاری به اجرا درآمد؛ ضمن اینکه این طرح از سال آینده در کل کشور نیز عملیاتی خواهد شد.

چمران در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت رسیدگی به ساخت‌وسازهای غیر مجاز در منطقه یک شهرداری که کمیته‌ای برای بررسی آن در شورا تشکیل شده بود، اظهار داشت: امروز از ساعت ۷ صبح منطقه یک بوده‌ایم، بررسی‌ها در حال انجام است و به زودی نتیجه آن اعلام خواهد شد.