گروه مسکن -نازنین صالحی: حدود دو سال است که دولت می‌خواهد بازار رهن ثانویه مسکن راه‌اندازی کند؛ اما این مساله تاکنون جنبه عملیاتی پیدا نکرده است. ۲۲/ ۳/ ۸۷: ابلاغ قانون ساماندهی مسکن

۲۲ خردادماه سال ۸۷ با هدف حمایت ساماندهی بازار مسکن رییس‌جمهور اقدام به ابلاغ قانون ساماندهی مسکن و حمایت از تولید و عرضه مسکن کرد که در تبصره ماده۱۴ آن آمده بود، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت مسکن و شهرسازی از طریق ایجاد بازار رهن ثانویه منابع مالی مورد نیاز برای تولید مسکن در کشور را تامین کند.

۲۵/ ۵/ ۸۷: وزیر مسکن: دو هفته دیگر راه‌اندازی می‌شود

دو ماه بعد از ابلاغ این قانون، وزیر وقت مسکن و شهرسازی در تاریخ ۲۵مرداد همان سال از راه‌اندازی بازار رهن ثانویه به فاصله زمانی ۲ الی ۳ هفته آینده خبر داد.

بر این اساس، محمد سعیدی‌کیا خاطرنشان کرد که از رهگذر این بازار ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن اعطا می‌شود که در این بازار، اوراق مشارکت با سود ۱۷درصد توزیع خواهد شد.

۲۶/ ۵/ ۸۷: مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار: وعده وزیر عملی نیست

یک روز پس از اظهار نظر وزیر وقت مسکن و شهرسازی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار به آن واکنش نشان داد و تاکید کرد راه‌اندازی بازار رهن ثانویه طی دو الی سه هفته امکان‌پذیر نیست و حداقل تا شهریورماه منتفی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار صراحتا اعلام کرده بود که مطالعات و بررسی‌های لازم جهت پذیرش اوراق رهنی مسکن در بورس انجام نشده و از این رو هنوز معلوم نیست این اوراق چه زمانی وارد بورس شود.

۹/ ۶/ ۸۷:. مدیر پژوهش سازمان بورس: امکان انتشار اوراق رهنی مسکن میسر می‌شود

یک ماه پس از این ضد و نقیض‌گویی‌ها در تاریخ ۹/۶/۸۷ پایگاه اطلاع‌رسانی دولت از به پایان رسیدن اقدامات اجرایی انتشار اوراق رهنی مسکن در بازار سرمایه خبر داد. مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار تیرماه امسال (سال ۸۷) مجوز کار را به طور رسمی صادر کرد. پس از آن اقدامات اجرایی و طراحی ابزارهای لازم انجام شد؛ به طوری که مقررات مربوطه تدوین و هم‌اکنون در سازمان بورس موجود است.

وی افزود: این در حالی است که بانک مرکزی در نظر دارد مقرراتی را به عنوان مقررات احتیاطی تدوین کند که پس از آن امکان انتشار اوراق رهنی مسکن میسر می‌شود.

۹/ ۱۰/ ۸۷: وزیر وقت مسکن: انتشار اوراق رهنی مسکن در دی‌ماه با گذشت ۳ ماه از اظهارات مسوولان ذی‌ربط هیچ اتفاقی در این راستا رخ نداد تا اینکه در تاریخ ۹/۱۰/۸۷ وزیر وقت مسکن و شهرسازی از آغاز انتشار اوراق رهنی مسکن در دی ماه همان سال خبر داد و گفت: این برنامه با عرضه ۵۰۰میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن در بورس کلید می‌خورد.

سعیدی‌کیا گفت: برای انتشار این اوراق یک مصوبه دو ‌هزار میلیارد تومانی و یک مصوبه هزار میلیارد تومانی داریم، اما اجرای این برنامه را با انتشار ۵۰۰میلیارد تومان به صورت مقدماتی و نمونه آغاز می‌کنیم و اگر نتیجه مثبت باشد، بقیه آن را نیز منتشر می‌کنیم.

۲۳/ ۲ /۸۸: رییس سازمان بورس: اولین مجوز انتشار به زودی ارائه می‌شود

به گزارش دنیای اقتصاد در تاریخ ۲۳/۲ /۸۸ در همایش تامین مالی بازار مسکن رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره بازار رهن ثانویه گفت: این ابزار در دنیا مشکلاتی ایجاد کرده و ما باید در طراحی‌های خودمان از تجربیات دنیا استفاده کنیم.