گروه مسکن: با گذشت حدود دو سال از انعقاد تفاهم‌نامه شناسنامه فنی ساختمان این تفاهم‌نامه فقط در مورد یک درصد از ساختمان‌های تهران اجرا می‌شود. مهدی موذن - رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان استان تهران - با بیان این مطلب به «دنیای اقتصاد» گفت: در حالی که مرحله اول صدور شناسنامه فنی ساختمان از اول دی ماه سال گذشته برای ساختمان‌های با متراژ بالای ۳۰۰۰ مترمربع آغاز و مقرر شد که ۶ ماه بعد برای ساختمان‌های با متراژ ۲۵۰۰ متر صادر شود و پس از آن هر سه ماه ۵۰۰ متر کاسته شود تا در نهایت از سال ۸۸ برای هر ساختمانی که در تهران قرار است ساخته شود، ابتدا شناسنامه فنی صادر شود اما در حال حاضر اجرای آن فقط برای ساختمان های با متراژ ۳ هزار مترمربع مصداق پیدا کرده است.

موذن تاکید کرد: با توجه به اینکه صدور شناسنامه فنی ساختمان ضامن کیفی‌سازی است و با توجه به اینکه فقط یک درصد از ساختمان‌های تهران از متراژ ۳ هزار مترمربع برخوردار هستند از این رو می‌توان گفت در حال حاضر کیفی‌سازی در ۹۹ درصد از ساختمان‌های تهران محقق نمی‌شود.

به گفته وی این مهم حاکی از آن است که روش‌های معمول ساخت‌وساز که نتیجه آن کاهش عمر مفید ساختمان، اتلاف سرمایه، پرت مصالح ساختمانی و در یک کلام هدر رفت سرمایه ملی است کماکان به قوت خویش باقی است.