مبایعه‌نامه‌ها از سال آینده فقط از طریق سامانه رهگیری در اختیار بنگاه‌های مسکن قرار می‌گیرد

رییس اتحادیه مشاوران املاک: به‌زودی به بنگاه‌ها اجازه پرداخت تسهیلات مسکن داده می‌شود گروه مسکن- فرید قدیری: مبایعه‌نامه‌ها که در حال‌حاضر تنها اوراق رسمی برای ثبت معاملات مسکن به حساب می‌آید از سال آینده فقط از طریق «پرینت از سامانه رهگیری» در اختیار مشاوران املاک قرار می‌گیرد تا به این ترتیب همه قراردادهای خرید و فروش ملک تحت‌کنترل دولت و در فضای رهگیری قرار بگیرد.

رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک ضمن اعلام تغییر در نحوه انجام معاملات مسکن از سال آینده به «دنیای اقتصاد» گفت: با تصویب در کارگروه مسکن، از سال ۸۹ مشاوران املاک برای دریافت مبایعه‌نامه فقط باید به سامانه رهگیری معاملات مسکن مراجعه اینترنتی کنند و امکان تهیه این اوراق رسمی به‌صورت کاغذ چاپی حتی از طریق اتحادیه نیز وجود ندارد.

مصطفی قلی خسروی افزود: از آنجا که مبایعه‌نامه بین همه مردم شناخته شده است و طرفین معاملات ملکی تحت‌هیچ شرایطی حاضر نمی‌شوند قراردادشان در اوراقی غیر از مبایعه‌نامه ثبت شود؛ کارگروه مسکن تصمیم گرفت دسترسی بنگاه‌های مسکن به مبایعه‌نامه را فقط از طریق سامانه کد رهگیری ممکن کند تا از این طریق احتمال عدم‌ثبت معاملات در سامانه رهگیری به صفر برسد.

امکان پرداخت قبوض در بنگاه‌ها

رییس اتحادیه مشاوران املاک همچنین از امکان پرداخت قبوض آب، برق، گاز و تلفن از طریق بنگاه‌های مسکن در سال آینده خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم مشاوران املاک در ساعاتی که فعالیت بانک‌ها تعطیل می‌شود نظیر بعد‌از ظهرها، روزهای تعطیل و ایام عید بتوانند قبوض آب، برق، گاز و تلفن مشترکین را پرداخت کنند. خسروی در این باره تصریح کرد: مشاوران املاک در ازای انجام این کار کارمزد دریافت خواهند کرد.

بنگاه‌ها تسهیلات مسکن می‌پردازند

وی همچنین از تفاهم اولیه بر سر پرداخت تسهیلات مسکن توسط بنگاه‌های مسکن به جای بانک‌ها خبر داد و گفت: مشاوران املاک می‌توانند هر نوع تسهیلات بانکی مربوط به بخش مسکن را به متقاضیان بپردازند؛ به‌طوری‌که بانک‌ها این تسهیلات را برای پرداخت در اختیار بنگاه‌های مسکن قرار خواهد داد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک در ادامه به «دنیای اقتصاد» گفت: صورت ظاهری بنگاه‌های مسکن در سال آینده یک‌دست خواهد شد و سردر بنگاه‌ها مطابق آنچه تعریف شده باید تعویض و طراحی شود.