گروه مسکن- مدیر فروش یک شرکت انبوه‌ساز به پیش ‌خریداران واحدهای مسکونی توصیه کرد: قبل از اقدام به پیش‌خرید، اسناد مالکیت، پروانه ساختمانی، قرارداد مشارکت (در صورت موجود بودن)، سایر مدارک و همچنین محل پروژه را رویت کرده و از صحت مدارک اطمینان حاصل کنند. غلامرضا افشار به دنیای‌اقتصاد گفت: پیش‌خریداران مسکن لازم است تحقیقات لازم را برای صلاحیت فنی، توانایی مالی و حسن شهرت فروشندگان انجام دهند و بعد از آن برای خرید اقدام کنند.

مدیر فروش شرکت توسعه و عمران امید همچنین تصریح کرد: این شرکت یک پروژه مسکونی در شرق تهران را آماده پیش‌فروش کرده که اکنون عملیات ساخت آن حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اسکلت آن در حال اتمام می‌باشد. این مجتمع مسکونی در ۵ طبقه ۵۰ واحدی ساخته می‌شود که متراژ واحدها از ۱۰۰ تا ۱۱۰ مترمربع طراحی شده است و امکاناتی از قبیل پارکینگ، انباری، آسانسور برای هر واحد در نظر گرفته شده است که شرایط پیش‌فروش واحدها بدین شرح است: با دریافت ۲۰ درصد پیش پرداخت در ابتدا، بعد از ۱۵ ماه واحدها با دریافت ۱۵ درصد دیگر از ارزش ملک تحویل می‌شود و ۶۰ درصد باقی مانده در اقساط ۳۰ ماهه باید پرداخت شود و همچنین ۵ درصد دیگر نیز همزمان با انتقال اسناد مالکیت مورد معامله باید پرداخت شود.

وی دلیل اصلی پیش‌فروش اقساطی برخی از پروژه‌های مسکونی در شرایط رکود فعلی مسکن را این گونه عنوان کرد: به هر ترتیب استراتژی هر تولیدکننده‌ای در هر بازار متفاوت است؛ اما دلیل اولیه پیش‌فروش واحدهای مسکونی شرکت امید، این است که شرایطی را فراهم کند تا افراد به راحتی بتوانند ملکی را خریداری کنند؛ اما از سوی دیگر پیش پرداخت واحدها در مناطق مختلف متفاوت است.

افشار افزود: این شرکت هم‌اکنون در مناطق مختلف شهر تهران و برخی کلان‌شهرها از جمله: مشهد، اصفهان، تبریز و کرج در حال ساخت و ساز پروژه‌های مسکونی اداری، تجاری و اقامتی است.

غلامرضا افشار در رابطه با میزان سود حاصل از پروژه‌ها گفت: به علت اینکه در اهداف کلی شرکت توسعه و عمران امید، سود چشمگیری در نظر گرفته نشده است؛ به‌طوری که باید گفت تقریبا قیمت ساخت با قیمت فروش برابری می‌کند و مهم‌ترین هدف ما کمک به اقشار کم‌درآمد جامعه است تا بتوانند با شرایط تعیین شده به راحتی صاحب خانه شوند.

وی افزود: انتظار می‌رود از این دسته از سازندگان معتبر که طبق ضوابط پیش‌فروش، ضوابط وزارت مسکن و ضوابط انبوه‌سازان برای بهبود و کیفیت بازار مسکن و بخشی از اقتصاد تلاش می‌کنند حمایت بیشتری صورت بگیرد.