مسکن مهر 2 /32 میلیون تومان

۷ میلیون تومان آورده نقدی توسط هر عضو الزامی است

ارزش واقعی تسهیلات بانکی معادل ۶/۷۷ درصد هزینه ساخت مسکن مهر

محاسبات بر مبنای گزارش‌کار تعاونی‌های پیشرو تهیه شده است فرید قدیری

کلیه سازنده‌های مسکن مهر موظف شده‌اند قراردادهای ساخت‌وساز با تعاونی‌ها را براساس قیمت متری ۳۰۰ هزار تومان تنظیم کنند تا با کاهش اجباری سودهای هنگفت، هزینه صاحبخانه شدن در این طرح کاهش پیدا کند؛ اما برخلاف تصور برخی مسوولان، کلید مسکن مهر با این قیمت دست متقاضیان نمی‌رسد! محاسبات و صورت‌هزینه‌ تعاونی‌هایی که مراحل ساخت آنها با قیمت اسمی متری ۳۰۰ هزار تومان شروع شده نشان می‌دهد این رقم با احتساب هزینه‌های پنهان به متری ۳۹۲ هزار تومان برای بنای مفید می‌رسد. به این ترتیب کلید مسکن مهر برای یک واحد ۸۲ متری (بنای مفید) در ازای پرداخت ۲/۳۲ میلیون تومان تحویل متقاضی می‌شود که در این صورت تسهیلات ۲۵ میلیونی بانک، ۶/۷۷ درصد هزینه‌ها را پوشش خواهد داد و مابقی - بین ۷ تا نهایت ۸ میلیون تومان - باید تحت عنوان آورده نقدی از سوی خود اعضا تامین شود.

ظاهر فریبنده قراردادها

تجربه ساخت مسکن مهر با قیمت دستوری متری ۳۰۰ هزار تومان نشان می‌دهد علاوه بر آنچه سازنده از اعضا دریافت می‌کند حدود ۵/۴ تا ۵ میلیون تومان هزینه‌های جانبی به پروژه اجبار می‌شود که متاسفانه سازنده آن را گردن نمی‌گیرد. این هزینه‌ها شامل صدور پروانه ساخت، مالیات، حق انشعاب و بیمه ساخت است که در پروژه‌های غیرمسکن مهر سازنده تمام و کمال متعهد به پرداخت آنها می‌شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، هم‌اکنون در شهرهای جدید اطراف تهران برخی انبوه‌سازان به‌خاطر تمرکز تسهیلات بانکی و حمایت‌های دولت از مسکن مهر، به سمت پروژه‌های ۹۹ساله کشیده شده‌اند. این گروه برای بنای مفید حدود ۸۲ متر، ۹۱ متر بنای غیرمفید - مجموع مفید و مشاعات - در نظر می‌گیرند و برای ساخت آن ۲۷ میلیون تومان قیمت تعیین می‌کنند. علاوه بر این رقم، متقاضی باید دو میلیون تومان بابت هزینه آماده‌سازی زمین پرداخت کند، یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به عنوان مالیات به دولت بپردازد، حدود ۴۰۰ هزار تومان حق انشعاب آب و برق و گاز پرداخت کند و در نهایت حدود ۵۰۰ هزار تومان بابت محضر و صدور پروانه ساخت هزینه کند.مجموع هزینه‌ها در این حالت ۲/۳۲ میلیون تومان خواهد شد که از این رقم، ۲۵ میلیون تومان به عنوان تسهیلات بانکی به متقاضی پرداخت خواهد شد و ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باقی مانده را باید اعضا به‌صورت نقد تامین و پرداخت کنند.هرچند در برخی تعاونی‌ها، هزینه صدور پروانه و محضر تا یک میلیون تومان برای هر عضو افزایش پیدا می‌کند؛ اما چنانچه این رقم در حد همان ۵۰۰ هزار تومان باشد، این سوال مطرح است که چرا باید متقاضیان هزینه پروانه ساخت را که در حالت طبیعی باید در تعهد سازنده باشد پرداخت کنند؟پرداخت هزینه صدور پروانه ساخت توسط متقاضی همان قدر قابل تامل و عجیب به نظر می‌رسد که دستمزد کارگران ساختمانی یا کرایه حمل مصالح به گردن متقاضیان بیفتد!

دلخوشی به متری ۳۰۰

مدیر یک تعاونی مسکن مهر در این باره می‌گوید نقل قول‌ها مبنی بر ساخت مسکن مهر به قیمت متری ۳۰۰ هزار تومان، باعث گمراهی اعضا می‌شود و زمانی که صورت هزینه‌ها را به اعضا نشان می‌دهیم آنها تصور می‌کنند مبالغ دستکاری شده است.

مالیات ۵ درصدی حذف شود

تعاونی‌های مسکن خواستار پیگیری دولت درباره حذف مالیات از ساخت‌وساز مسکن مهر هستند. مالیات حدود ۵ درصد از ارزش قراردادی است که انبوه‌سازان با تعاونی‌ها منعقد می‌کنند. چنانچه مالیات از پروژه‌های مسکن مهر حذف یا تعدیل شود، آورده نقدی اعضا به مرز ۵ میلیون تومان نزدیک خواهد شد که تامین چنین رقمی کاملا طبیعی و در توان مالی متقاضیان خواهد بود.

۸ گمانه درباره خبر خوش «مسکن»

وزیر مسکن سه‌شنبه شب به خبرنگار تلویزیون گفت: «یک خبر خوش در حوزه مسکن دارد که اول فروردین -شب عید نوروز - آن را اعلام خواهد کرد.»اکنون هرکدام از فعالان بازار مسکن بسته به نیاز و توقعی که دارند درباره این خبر خوش گمانه‌هایی مطرح می‌کنند، از جمله اینکه سال آینده مسکن رونق خواهد گرفت، رکود به پایان می‌رسد یا ... . در این بین، متقاضیان مسکن که تعدادشان حدود ۲ میلیون نفر در سراسر کشور است، تصورشان این است که دولت برای سال آینده تصمیم گرفته انتظار دوساله مردم در صف مسکن‌مهر را با یک طرح جدید خاتمه دهد.هرچند هنوز منابع رسمی جزئیات خبر خوش وزیر مسکن را منتشر نکرده‌اند، اما با توجه به تصمیماتی که وزارت مسکن طی ۵ ماه اخیر اتخاذ کرده، ممکن است موضوع خبر خوش که تا دو هفته دیگر اعلام خواهد شد، یکی از موارد زیر باشد:

۱ - طرح کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن‌مهر از ۱۲ درصد به ۴ درصد نهایی شده و از سال جدید به اجرا گذاشته خواهد شد. اگر خبر خوش این باشد، در این صورت، بازپرداخت وام ۲۰ و ۲۵ میلیون تومانی فقط با نرخ کارمزد خواهد بود و متقاضیان مجبور نیستند ۲ برابر آنچه را که دریافت می‌کنند، پرداخت کنند.

۲ -زمین‌های ۹۹ساله در کلان‌شهرها به جای آنکه در شهرهای جدید واگذار شود در فاصله‌ای نزدیکتر تامین خواهد شد و به این ترتیب بحث«شهرک‌های مسکونی» عملیاتی خواهد شد.

۳ -تسهیلات مشارکتی ساخت مسکن سال آینده افزایش می‌یابد.

۴ -میزان انتقال وام ساخت (تسهیلات ۳۰ میلیونی که هم‌اکنون بانک مسکن پرداخت می‌کند) به خریداران از ۱۵ میلیون تومان کنونی بیشتر خواهد شد. در این صورت وام ساخت همچون وام خرید عمل خواهد کرد.

۵ -تسهیلات خرید مسکن احیا خواهد شد که البته احتمال اینکه محتوای خبر خوش این موضوع باشد، خیلی خیلی ضعیف است.

۶ -هزینه آماده‌سازی زمین از اعضا گرفته نخواهد شد. در حال حاضر هر کدام از متقاضیان مسکن‌مهر باید یک میلیون تومان بابت آماده‌سازی زمین پرداخت کنند.

۷ -مدیریت مسکن‌مهر به طور کامل به وزارت مسکن واگذار می‌شود.

۸ -موضوع پرداخت تسهیلات صندوق تعاون به تعاونی‌های مسکن‌مهر حل‌وفصل شد.