بانک اطلاعات مصالح‌ ساختمانی استاندارد تشکیل می‌شود

مهدی پورهاشم: صرفه‌جویی ۴۰ درصدی انرژی در پارس‌لانه باید به سایر واحدهای تولید مصالح تعمیم یابد

گروه مسکن - رییس موسسه استاندارد استان تهران از هماهنگی با شهرداری برای ممانعت از صدور پایان‌کار ساختمان‌هایی خبر داد که در آنها از مصالح ساختمانی غیراستاندارد استفاده شده است. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، مهدی پورهاشم دیروز در جریان بازدید از بزرگ‌ترین کارخانه تولید بتن آماده - پارس‌لانه - گفت: اجباری شدن استفاده از مصالح استاندارد در نیمه دوم امسال باعث شده بیشتر از ۹۰ درصد تولید مصالح سازه‌ای نظیر بتن و تیرچه با کیفیت مورد تایید موسسه به بازار عرضه شود.

وی همچنین تصریح کرد: برای کنترل ساخت‌وساز‌ها بانک اطلاعات تولیدکنندگان مصالح استاندارد به‌زودی در اختیار شهرداری تهران قرار می‌گیرد که مهندسان ناظر و مجریان باید فقط از این تولیدات در سازه استفاده کنند؛ در غیر این صورت، پایان‌کار برای ساختمان‌های متخلف صادر نخواهد شد.

پورهاشم بعد از بازدید از کارخانه پارس‌لانه گفت: این کارخانه به گونه‌ای طراحی شده که تولید بتن‌آماده در آن با صرفه‌جویی ۴۰ درصدی در انرژی انجام می‌شود. ضمن اینکه امکانات و ماشین‌آلات در آن امکان تولید با بیشترین بازدهی را فراهم کرده است.

پورهاشم با بیان اینکه، محیط تولید در کارخانه پارس‌لانه به واحدهای تولید دارو شباهت دارد، گفت: مجموعه واحدهای تولید مصالح ساختمانی باید به این سمت پیش‌ روند تا بهره‌وری افزایش یابد.

رییس موسسه استاندارد همچنین گفت: رعایت استاندارد‌های آلایندگی در این کارخانه باعث شده مشکل آلودگی هوا در اطراف پارس‌لانه وجود نداشته باشد.

وی در ادامه، مسوولیت مهندسان ناظر در رعایت استفاده از مصالح استاندارد را سنگین توصیف کرد و گفت: چنانچه ساختمانی بدون رعایت این مساله احداث شود، مهندس ناظر آن مقصر است و موضوع از طریق سازمان نظام مهندسی پیگیری خواهد شد.