حسین پیوندی- ایده طرح ساخت خانه‌های ۲۵ متری در شهر تهران که توسط بخش خصوصی مطرح شده است، دارای نکات مثبت و منفی است. این ایده در دیگر کشورها نیز تکرار شده است. «تعداد کمی از دانشجویان خوش شانس در اروپا خانه‌های فشرده m-ch را تجربه کرده اند. m-ch مکعب‌های آلومینیومی هستند که پایه‌ها و نیازهای اولیه یک زندگی مدرن را در کمتر در ۱۹ متر‌مربع عرضه می‌کنند. این طرح ابداع پروفسور ریچارد‌هارد، در انجمن علمی دانشگاه تکنیکال مونیخ است. او طراحی m-ch را به کمک گروهی از دانشجویان توسعه و بسط داد. اولین مدل‌های m-ch در فضای باز دانشکده مورد استفاده قرار گرفت و او به همراه شش نفر از دانشجویان در اولین دهکده شش واحدی (شش مکعبی) در نوامبر ۲۰۰۵ مستقر شدند.

ضمن تقدیر از متفکران این ایده و به جهت گسترش نقاط مثبت طرح به بازبینی آن می‌پردازیم.

- خانه‌دار شدن زوج‌های جوان و دانشجویان: هدف اصلی طراحان، خانه دار شدن مردم است با مزیت مطرح شده به عنوان زمان استفاده مردم از آن. لیکن مسکن با دارا بودن بعد فرهنگی موثر بر محیط پیرامونی، نگاه ویژه خود را طلب می‌نماید. مشکل اصلی حاشیه‌نشینی و مسکن غیررسمی در کلان‌شهرها، گذشته از کیفیت مسکن، عدم تعامل انسان‌های ساکن در آن با محیط پیرامونی می‌باشد. انسان‌هایی که منزل دارند ولی محله‌ای ندارند و تعلق خاطری نیز به محل و پیرامون خود احساس نمی‌کنند، لذا در طرح باید به این مشکل توجه داشت. بحث شهر‌های خوابگاهی و مشکلاتی که از این باب برای محیط اطراف به‌وجود آورده‌اند نیز به این معنا تسری دارد.

- زیربنای واحدها و امکان تغییر در کاربری داخل هر واحد: پایین بودن هزینه‌های خرید که نتیجه زیربنای کم واحدها است، از مزایای طرح محسوب می‌شود. تغییر کاربری فضاها متناسب با نیازهای موردی، فصلی و... در طرح دیده شده است.

- مکان‌یابی محل اجرای پروژه: قرار است این طرح در مناطق مرکزی شهر تهران- ترجیحا استفاده از بافت فرسوده- به اجرا درآید. تغییر کاربری بافت‌های فرسوده و بهینه‌سازی محیط‌های آن - که اکنون علاوه بر خطرات فیزیکی دچار چالش‌های فرهنگی نیز هستند - از مزایای مهم طرح می‌باشد. از دیگر نکات مثبت طرح مطرح نمودن موقعیت‌هایی است که فاصله محل کار را با زندگی به حداقل برساند. اساتید معماری از عوامل موثر در پروژه را مکان‌یابی سایت (location) عنوان می‌کنند. با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور زمین در نقاط مرکزی شهر استفاده از حداکثر سطح اشغال در آن مد نظر مجریان می‌باشد تا بتوانند هزینه‌های خود را پوشش دهند. از طرف دیگر در برج‌های فوق نیاز به خدمات وابسته می‌باشد که مهمترین آنان پارکینگ می‌باشد.