توقف «45روزه‌سازی»؟

مدیرعامل شهر جدید هشتگرد اظهار بی‌اطلاعی می‌کند

پیمانکار پروژه در دسترس نیست

معاون وزیر مسکن دنبال پیمانکار می‌گردد گروه مسکن - لیلا درخشان: ۹ دی‌ امسال وزیر مسکن در جریان بهره‌برداری از سازه مسکونی دو طبقه‌ای که به‌صورت آزمایشی ظرف «۴۵ روز» در شهر جدید هشتگرد بنا شده بود، از برنامه احداث ۱۰۰۰ واحد مسکونی با این روش در مدت ۶ ماه خبر داد که علی‌القاعده باید ۳۰ درصد از عملیات ساختمانی این واحدها در دو ماه اخیر انجام شده باشد.این درحالی است که پیگیری خبرنگار «دنیای اقتصاد» درباره وعده مطرح شده، از ناکامی پیمانکار برای شروع عملیات ساخت حکایت دارد؛ به‌طوری که گفته می‌شود تاکنون اقدامی برای شروع به ساخت ۱۰۰۰ واحد در هشتگرد به روش «۴۵روزه‌سازی» نشده و حتی قرارداد ساخت آن هم احتمالا امضا نشده است.

فناوری ۴۵‌روزه‌سازی در دوره جدید مورد توجه وزیر مسکن قرار گرفته و حتی گفته می‌شود وزارت مسکن برای ساخت‌وساز چند ده هزار واحد مسکونی‌مهر در هشتگرد حساب ویژه‌ای روی این فناوری باز کرده است.

نیکزاد در سه ماه اخیر توانست این پروژه را از حالت تعلیق دربیاورد و درحالی که پیش‌از این مقامات وعده افتتاح اولین سازه با روش ۴۵روزه را در زمستان سال ۸۷ داده بودند، سرانجام در دی‌ماه امسال سازه به بهره‌برداری رسید.

هم‌اکنون که ۲ ماه از وعده ساخت ۱۰۰۰ واحد مسکونی به روش ۴۵روزه‌سازی می‌گذرد، باید بخشی از عملیات اجرایی پروژه در هشتگرد آغاز شده باشد.

خبرنگار «دنیای اقتصاد» برای پیگیری این موضوع روز گذشته با رییس مرکز تحقیقات ساختمان که گفته می‌شود مسوول مستقیم این پروژه بوده تماس تلفنی گرفت، اما محمود فاطمی‌عقدا در پاسخ گفت: بنده چندین بار با تلفن پیمانکار پروژه ۱۰۰۰ واحدی تماس گرفته‌ام، اما تاکنون موفق به صحبت با وی نشده‌ام.

وی درپاسخ به درخواست «دنیای اقتصاد» مبنی بر اخذ شماره تلفن محل کار پیمانکار مذکور گفت: شماره تلفن ایشان را ندارم، اما بعید می‌دانم که فرد مذکور در دفتر کارش تلفن داشته باشد.

از سوی دیگر در حالی که ماجرای ساخت‌وساز به روش ۴۵روزه در تهران - شهر جدید هشتگرد - همچنان در ابهام خبری است، عقدا - معاون وزیر مسکن- از برنامه احداث سه کارخانه با این روش در استان‌های دیگر خبر می‌دهد.

خبرنگار «دنیای اقتصاد» برای کسب خبر از جزئیات وعده ساخت ۱۰۰۰ واحد در هشتگرد، موضوع را از مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد نیز جویا شد، اما محمد علی صحرایی در این زمینه و درخصوص روند اجرایی این پروژه اظهار بی‌اطلاعی کرد و فقط به ذکر این نکته اکتفا کرد که تفاهم‌نامه این پروژه انعقاد شده است. وی گفت: اگر می‌خواهید از روند این پروژه اطلاع یابید باید از رییس مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان کسب اطلاع کنید.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، گفته می‌شود پیمانکار پروژه «مسکن ۴۵روزه» به شدت دنبال شریک ساختمانی است تا از این طریق اقدام به ساخت‌وساز کند.از سوی دیگر، برخی از سازنده‌های مسکن‌مهر درباره ویژگی‌های فنی سازه‌ای که هم‌اکنون با این روش در هشتگرد احداث شده نقدهایی دارند.