گروه مسکن - مهدیس فرقانی: با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی سال اغلب بنگاهداران در بازار مسکن برخی از مناطق تهران همچنان از ادامه رکود معاملاتی خبر می‌دهند و از وضعیت فعلی بازار بسیار ناراضی هستند.

نبود معاملات ملکی چند ماهه و از سوی دیگر مراجعه افراد فقط برای پرس و جوی میزان قیمت، خبری است که یک مشاور املاک در خیابان مشیریه درباره وضعیت فعلی بازار این منطقه می‌دهد. وی در توضیح این مطلب افزود: در حال حاضر بازار مسکن در مشیریه بسیار آرام و بی‌جنب و جوش است، اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در ماه‌های اولیه سال نو بازار مسکن کمی با استقبال همراه می‌شود.
این مشاور نیز گفت: ایجاد رونق در بخش مسکن شاید در ابتدا، بازار را با استقبال رو‌به‌رو کند، اما با گذشت مدت کوتاهی این استقبال پایان می‌گیرد و بازار به وضعیت قبلی خود (رکود) دچار می‌شود.
بنگاهدار فعالی در خیابان بلوار ابوذر پیش‌بینی آینده بازار مسکن این منطقه از شرق تهران را این‌طور شرح داد: نوسانات قیمت در آینده بازار مسکن بستگی به اجرای سیاست‌های جدید دولت دارد، زیرا بازار مسکن تحت‌تاثیر شاخص‌های مختلف اقتصادی است؛ پس با این حال نمی‌توان تصویر روشنی از بازار مسکن در سال بعد را تصور کرد و باید منتظر باقی ماند تا سیاست‌های جدید در کشور تاثیر خود را بر بازار بگذارد.
وی اظهار کرد: اکنون در بازار خریداران سردرگم هستند و نمی‌دانند با ریسک خرید واحد مسکونی دلخواه، در زمان فعلی سود یا ضرر خواهند کرد.
مشاور دیگری گران شدن مصالح ساختمانی در چند روز اخیر را علتی برای احتمال رونق در بازار مسکن پیش‌بینی کرد. این مشاور که در منطقه تهرانپارس فعالیت می‌کند، گفت: افرایش قیمت مصالح ساختمانی تاثیر بسزایی در صعود قیمت نهایی مسکن خواهد داشت پس حال که این اتفاق رخ داده است باید منتظر ایجاد تحرک در بازار مسکن از این طریق بود.
از سوی دیگر اغلب موجران در بازار مسکن شرق تهران بنا به دلیل عدم استقبال از بازار اجاره با مستاجران بر سر تعیین نحوه پرداخت اجاره‌بها به توافق می‌رسند و واحدهای مسکونی را با شرایط رهن کامل به دست مستاجر می‌سپارند.