کاهش شاخص بهای تولید مصالح ساختمانی در تابستان 88

شاخص بهای تولید مصالح ساختمانی در تابستان ۸۸ بر اساس تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی با کاهش قابل‌توجهی مواجه شده است، به گونه‌ای که در آخرین آمار ارائه شده از سوی این بانک،تولید مصالح در بهمن‌‌‌ماه سال‌جاری به ۱۳/۴ درصد رسیده است. شاخص بهای تولید مصالح ساختمانی در تابستان ۸۸ با کاهش ۱۳ درصدی نسبت به تابستان ۸۷، به ۱۳/۴ درصد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایلنا،شاخص بهای تولید مصالح ساختمانی در بهار ۸۸ نیز با کاهش مواجه بوده و نسبت به مدت مشابه آن که ۲۹/۹ درصد بوده است و به ۳/۱ درصد رسیده است.

شاخص بهای تولید مصالح ساختمانی بر اساس آمارهای بانک مرکزی از سال ۸۴ تا تابستان سال ۸۸ با نوسانات فراوانی همراه بوده است که دامنه این نوسانات قیمتی با کاهش قابل‌توجه آن در سال ۸۸ به ویژه در تابستان آن اتفاق افتاده است.

بر این اساس، شاخص بهای تولید مصالح ساختمانی در سال ۸۵ با جهش مواجه بوده و از ۱۱/۶ درصد شاخص بهای آن در سال ۸۴ به ۲۰/۱ درصد در این سال رسیده است. در سال ۸۶ با کاهش ساخت‌وساز، آن هم در مقیاس وسیع بار دیگر و بر اساس آمار ارائه شده از بانک مرکزی شاخص تولید مصالح ساختمانی به ۱۷/۷ درصد رسید.

در پی سیاستگذاری دولت و اهتمام ویژه دولت به مسکن مهر و تاثیرات روانی آن بر بازار مسکن در سال ۸۷، شاخص بهای تولید مصالح ساختمانی بار دیگر با افزایش مواجه شد و شاخص آن به ۲۹/۸ درصد رسید.

اما سیاستگذاری حباب گونه برنامه‌ریزان در سال ۸۸ به مانند سال ۸۷ نتوانست رونق بازار مصالح ساختمانی را تداوم دهد و در تابستان ۸۸ به یک‌باره و بر اساس آمار ارائه شده بانک مرکزی در بهمن‌ماه سال‌جاری به ۱۳/۴ کاهش یافته است.

این در حالی است که به گفته فعالان بازار خرید و فروش مصالح ساختمانی، فروش محصولات پرمصرف ساختمانی در ماه‌های پایانی زمستان سال ۸۸ با ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد همراه بوده و با مرور این شرایط می‌توان به رونق این بازار در سال آینده و به دنبال آن ساخت‌وساز امیدوار بود.